Toyota Prius Japans mest sålda bilmodell 2009

Fullhybridbilen Toyota Prius är en försäljningssuccé också på den japanska hemmamarknaden. Under 2009 trefaldigades försäljningen och närmare 209 000 bilar såldes. Det gör Prius till fjolårets mest sålda bilmodell i Japan.

Det är första gången som en hybridbil hamnar i den japanska försäljningstoppen. Modellen har varit bästsäljare månad efter månad sedan i maj 2009. Totalt såldes 208 876 Toyota Prius under året. Det är en ökning med 185,7 procent, jämfört med föregående år.

Det är också första gången som en bil i mellanklassen toppar den japanska försäljningsstatistiken. Tidigare år har olika småbilar varit de mest sålda bilmodellerna i Japan.

Enligt den japanska bilhandelsorganisationen svarar hybridbilar nu för omkring 10 procent av nybilsförsäljningen i landet.

Globalt såldes omkring 404 000 Toyota Prius under 2009, en ökning med 41 procent jämfört med 2008.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

___________________________________________________________________________

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 15 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• prius