Toyota Prius vinner guld i 2004 års Industrial Design Excellence Awards

Toyota Prius fortsätter att motta lovord när den innovativa familjebilen i oktober vinner guld i 2004 års Industrial Design Excellens Awards (IDEA). Priset delas ut av Industrial Designers’ Society of America (IDSA) och sponsras av Business Week. ”Det är en stor ära för Prius att vinna guld i IDEA”, säger Norio Ozeki, biträdande chef vid Toyota Motor Corporations designstudio i Igarashi. ”Jag är visserligen designer, men jag är också småbarnsförälder med en uppriktig vilja att försöka skydda framtidens miljö för barnens skull. Jag söker också det grundläggande värdet i en bil – att den är rolig att köra.” IDEA Gold Award är ytterligare ett i raden av utmärkelser som Prius mottagit på senare tid. Bland de andra kan nämnas: Årets bil i Nordamerika 2004; Årets bil 2004, Motor Trend; Årets design 2004, Automobile Magazine; Bäst konstruerade bil 2004, Society of Automotive Engineers (SAE) och den internationella utmärkelsen Årets motor 2004. ”Toyota Prius har allt – innovativ konstruktion och respekt för miljön i kombination med företagets mod att leda industrin mot en bättre lösning”, säger Debera Johnson, juryledamot och ledare för Pratt Institutes avdelning för industridesign. ”Prius passar både bil- och miljöentusiaster,” säger Amy Hiroshige, ledare för IDSAs jury för transportkategorin och designchef vid Mitsubishi Motors Design America. ”Den andra generationen Prius visar Toyotas engagemang för en övergång från fossila bränslen.” De årliga IDEA-utmärkelserna avgörs av en jury bestående av 17 oberoende konstruktörer. Varje deltagare uppfyller kriterierna i fem industridesigområden: Innovation, fördelar för användaren, fördelar för kunden/företaget, ekologiskt ansvarstagande samt estetik och attraktionskraft. 2004 års pris till Toyota Prius delas ut i Disney Hall i Los Angeles lördagen den 30 oktober, den sista dagen för 2004 års ISDA National Conference & Design Gallery vid Pasadena Civic Center i Pasadena, Kalifornien. Bildmaterial finns på www.toyota.media.com För ytterligare information kontakta: Toyota Sweden AB Information & PR Bengt Dalström Tel: 08-706 71 00 e-mail: pr@toyota.se