Toyota stärker sitt DNA för framtida tillväxt

Under ett exklusivt pressmöte kvällen före bilsalongen i Paris presenterade Toyota Motor Europe hur företaget stärker sina grundpelare och förbereder för framtida tillväxt.

Kvalitet, hållbarhet och driftsäkerhet har alltid varit en del av Toyotas DNA. Nu förstärker företaget grunden för dessa tre ben för att även i framtiden fortsätta leverera Toyota-värden till ännu fler kunder och bilägare.

I mer än 20 år har Toyota utvecklat, förbättrat och demokratiserat tekniken för självladdande elhybrider. Fram till i dag har fler än två miljoner elhybrider sålts i Europa och hybridtekniken både är och förblir avgörande punkt för Toyota. Under årets åtta första månader stod hybriderna för 46 procent av försäljningen i Europa. I Västeuropa hela 59 procent, högre andel än i någon annan region i världen.
Därför visar Toyota också bara hybridbilar på bilsalongen i Paris som öppnar 2 oktober 2018, med modeller från kompakta Yaris till helt nya generationer av Corolla och RAV4 såväl som nya Camry som återvänder till Europa nästa år.

Tillsammans med hybridtekniken utgör Toyotas nya globala plattform, Toyota New Global Architecture (TNGA), en perfekt och solid grund för företagets nya produkter och drivlinor. Men TNGA är mer än en byggteknisk plattform, det är en utvecklings- och designfilosofi för att leverera bilmodeller med mjuka värden för mer känslor och körglädje.

Toyota är fortsatt trygga med tillväxten och räknar både med att öka försäljningen och höja andelen hybrider för att nå 2020 års mål: Att leverera 1 miljon Toyota och 100 000 Lexus i Europa, varav minst 50 procent ska vara elektrifierade hybrider.
Samtidigt genomgår bilvärlden sin största omställning någonsin och Toyota förbereder sig för förändringarna som kommer. Genom Toyota Connected Europe – grundat i april i år – kommer företaget leverera uppkopplade tjänster inom connectivity och mobility i Europa för bättre mobilitet för alla.

Johan van Zyl, president och CEO vid Toyota Motor Europe:
”Kvalitet, hållbarhet och driftsäkerhet, hybridteknik och TNGA-plattformen är grundpelarna som ger framtida tillväxt och det som gjort det möjligt att utveckla mer känslomässiga bilmodeller som nu också presenteras på bilsalongen i Paris. Genom att stärka dessa grundpelare är vi också redo för framtida tillväxt. Vi förutser en ökad försäljning, högre andel hybrider och högre vinst för 2018, på vår väg mot 2020-målen.

Men vi är inte nöjda och vi stannar inte där, i takt med att kundernas förväntningar och krav förändras anpassar också vi våra tjänster. Toyota kommer stegvis att presentera och tillhandahålla uppkopplade tjänster inom connectivity och mobilitet för att leverera ännu bättre mobilitet för alla."

Toyota sålde över 10,47 miljoner bilar 2017 och säljs i mer än 170 länder. Fler än 230 miljoner bilar har tillverkats sedan starten 1936 och i dag är samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade elhybrid 1997 har Toyota tillverkat över 12 miljoner elhybrider och Toyota har i dag 39 elhybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799