Toyota startar treskift i Europa för att möta efterfrågan på Yaris

Efterfrågan på Yaris och då särskilt Yaris Hybrid leder nu till en ökning av produktionsplanen med 15 % till 220 000 enheter under kalenderåret 2014. Det innebär även att dagens 3 500 personer vid fabriken i franska Valenciennes utökas med ytterligare 500 personer.

Toyotas fabrik i Valenciennes är ursprungligen byggd för att producera med tvåskift. Nu läggs ytterligare ett tredje produktionsskift till. Fabriken är en av Toyotas 65 produktionsanläggningar i världen varav 8 ligger här i Europa.

För att snabbt ha möjlighet att öka produktionskapaciteten kommer produktion nu även ske på lördagar fram till att det tredje skiftet kan vara igång i början av juni.

Fabriken kommer efter övergången till treskift att producera ca 1 100 Yaris per dag, vilket kan jämföras med dagens 840 bilar per dag.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) tillverkar Toyota Yaris och Yaris Hybrid och ligger i Onnaing , nära Valenciennes , i norra Frankrike . Verksamheten startade den 31 januari 2001. Fabriken tillverkar Yaris för den europeiska marknaden och exporterar en del av sin produktion till Nordamerika . TMMF har byggt mer än 2,4 miljoner Yaris sedan starten. Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• yaris