Toyota tillförlitligaste tillverkaren tycker tyska TÜV

Toyota är för fjärde året i rad det bilmärke som är mest framgångsrikt i den tyska bilprov-ningen TÜV:s årliga statistik. Toyota Prius har dessutom minst antal anmärkningar av alla bilmodeller i åldersklasserna 4–5 år och 6–7 år gamla bilar.

Sammanlagt 15 Toyota-modeller finns med på den tio-i-topp-lista som TÜV (Technischer Über-wachungsverein) presenterar över olika årsmodellsklasser. Andra generationen av fullhybriden Toyota Prius sticker ut med lägst antal anmärkningar i två åldersklasser, vilket pekar på såväl bilens som hybridkonstruktionens tillförlitlighet. Men Toyota dominerar även listan över de mest felfria äldre modellerna, upp till elva år:

2 – 3 år gamla bilar
3e plats: Toyota iQ; 9e plats: Toyota Avensis

4 – 5 år gamla bilar 1a plats: Toyota Prius; 8e plats: Toyota Auris

6 – 7 år gamla bilar 1a plats: Toyota Prius; 6e plats: Toyota Corolla Verso; 7e plats: Toyota RAV4; 9e plats: Toyota Yaris

8 – 9 år gamla bilar 2a plats: Toyota Corolla Verso; 3e plats: Toyota RAV4; 5e plats: Toyota Avensis; 8e plats: Toyota Corolla

10 – 11 år gamla bilar 2a plats: Toyota RAV4; 3e plats: Toyota Corolla; 4e plats: Toyota Yaris

2014 års TÜV-rapport bygger på cirka 8 miljoner tyska fordon som kontrollerats av TÜV mellan juli 2012 och juni 2013.

TÜV:s årliga rapport över besiktningsresultaten i Tyskland har kommit ut i ett 40-tal år och har kommit att bli en användbar vägledning för bilköparna för att se vilka bilmodeller på marknaden som är lång-siktigt tillförlitliga och håller hög kvalitet.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat mer än 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 23 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.