Toyota vinner sitt första märkesmästerskap i NASCAR

Vid lördagens tävlingar på Kansas Speedway vann Toyota sitt första märkes­mäster­skap i NASCAR Nationwide Series (NNS), bara ett år efter det att företaget börjat tävla i serien. Titeln säkrades av Denny Hamlin, som vann tävlingen i Kansas i sin Toyota Camry.

Under 2008 tävlar fyra team med sex Toyota Camry-bilar i NASCAR Nationwide Series: Braun Racing, Germain Racing, Joe Gibbs Racing och Michael Waltrip Racing. Tillsammans har de hittills 18 segrar, 48 topp-fem-placeringar och 85 topp-10-placeringar. Mest segerrik bland förarna är Kyle Busch som har vunnit åtta deltävlingar.

Joe Gibbs Racing-teamet har dessutom slagit rekord i år med sammanlagt 17 segrar (nio för bil nr 20 och åtta för bil nr 18), vilket är mer än något annat bilmärke har klarat i NNS under en enda säsong.

Märkessegern i NASCAR Nationwide Series (NNS) är den tredje totalt i NASCAR-sammanhang. Toyota har tidigare vunnit märkesmästerskapet två gånger i NASCAR Craftsman Truck Series (NCTS) - 2006 och 2007.

För ytterligare information kontakta:

Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota tillverkade 9,37 miljoner fordon 2007 varav 808 000 i Europa och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 67 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2007 översteg 430 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är miljödeklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder. 2007 tillverkades 500 000 Lexus fördelat på 8 modeller. I Europa finns 5 modeller varav 3 med hybridteknik.