Toyota visar genomgående hybridteknik vid bilmässan i Frankfurt

Efter 16 år med hybridteknik och över 5,5 miljoner sålda hybrider ägnar Toyota hela sitt deltagande vid den internationella bilmässan i Frankfurt till hybridtekniken.

Nyheterna är bland annat världspremiären av Yaris Hybrid-R koncept och den senaste utvecklingen av Toyotas hybridbaserade bränslecellsbil. Toyota kommer även presentera de tekniska landvinningar som skett sedan Prius, den första masstillverkade fullhybriden, hade premiär 1997 och berätta om sina planer för denna branschledande teknik.

Yaris Hybrid-R koncept

Frankfurt innebär debut för Yaris Hybrid-R koncept, modellen är skapat som ett skyltfönster för eventuella framtida utvecklingsidéer inom hybridtekniken.

Baserat på en serietillverkad Yaris hybrid har Hybrid-R en 1,6-liters GRE (Global Race Engine) som utvecklats av Toyota Motorsport, kombinerat med två kraftfulla elmotorer som ger bilen en intelligent fyrhjulsdrift och mycket höga prestanda.

Tekniken är hämtad från Toyotas framgångsrika tävlingsbil TS030 Hybrid där rörelseenergi återvinns vid inbromsning och lagras i en superkondensator, en enhet som är särskilt lämplig för användning i en sportbil tack vare sin höga effekttäthet och snabba urladdning.

Resultatet är en mycket fokuserad maskin, konstruerad för att leverera maximal körglädje, både på väg och bana.

Bränslecellstekniken, nästa steg mot den ultimata utsläppsfria bilen

På mässan kommer Toyota att visa den senaste utvecklingen av bränslecellstekniken (FCHV) inför lanseringen 2015. Efter 20 års forskning och utveckling av tekniken och mer än 15 års tester på väg i olika delar av världen påbörjas nu slutfasen inför världspremiären om två år. Toyota anser att denna hybridbaserade teknik är den ultimata lösningen för den utsläppsfria bilen, med vätgas som en ultraren energikälla.

16 år med Toyotas hybridteknik

Toyota har forskat och utveckla miljöeffektiva transportlösningar i mer än 40 år och är världsledande inom utveckling och produktion av fullhybridteknik.

Utvecklingsarbetet startade i början av 1960-talet och den första körklara prototypen var klar 1969. Premiären skedde i Japan 1997 och den samlade försäljningen är nu 16 år senare mer än 5,5 miljoner hybrider fördelat på 23 olika modeller - fyra gånger mer än någon annan konkurrent.

Toyota räknar med att dess globala hybridflotta redan har sparat 12 miljarder liter bränsle och 34 miljoner ton CO2-utsläpp, jämfört med samma antal konventionella och likvärdiga fordon.

Historien slutar inte här, till i slutet av 2015 kommer Toyota att ha introducerat ytterligare 16 nya eller reviderade hybridmodeller.

Toyota kommer att hålla en presskonferens i sin monter i hall 8 på Frankfurt Motor Show, kl 12:45 tisdagen den 10 september.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

• yaris