​Toyota visar RAV4 Hybrid på New York Auto Show

När Toyota för 20 år sedan introducerade den första generationen av RAV4 var det även starten för en helt ny biltyp. Tidigare hade fyrhjulsdrivna bilar varit stora, tunga och byggda på en ramkonstruktion. RAV4 var redan från början banbrytande med kompakta yttermått, självbärande kaross och drivning på alla fyra hjulen.

När RAV4 introducerades för första gången var det tänkt att bli en nischmodell, men snart stod det klart att reaktionen från marknaden skulle göra den till en volymmodell. Totalt har mer än 5,4 miljoner RAV4 sålts sedan 1994, varav 1,4 miljoner i Europa. 90 % av bilarna är fortfarande i bruk.

Nya RAV4 Hybrid All Wheel Drive (AWD) representerar nästa steg i utvecklingen av segmentet, genom att kombinera de egenskaper som gjort RAV4 så framgångsrik med de positiva egenskaper som Toyotas hybridteknik medför.

Hybridversionen av RAV4 kommer att introduceras i Europa i början av 2016.

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.