Toyotas crossoverkoncept C-HR tävlingsdebuterar på Nürburgring

Toyota Gazoo Racing ställer upp med en raceanpassad version av konceptbilen C-HR i årets upplaga av uthållighetstävlingen Adac Zurich 24-Hour Race på legendariska Nürburgring. Den kompakta crossoverbilen ska tävla i lag med en Lexus RC och en Lexus RC F.

Under skalet är C-HR i tävlingsutförande betydligt närmare den färdiga produktionsmodellen än den senaste upplagan av konceptbilen, som visades på bilmässan i Frankfurt i fjol. Den får sällskap i stallet av Lexus RC, som deltar för andra gången i 24-timmarstävlingen, samt prestandakupén Lexus RC F.

Deltagandet i olika motorsporttävlingar, som t ex uthållighetstävlingen på Nürburgring, har spelat och spelar fortfarande en viktig roll för Toyota i utvecklingen av både bilar och anställda. Toyotas medarbetare får t ex regelbundet möjligheten att utveckla sitt teamarbete genom att ingå i racingteamen.

I år är det tionde året i rad som Toyota deltar i 24-timmarstävlingen på Nürburgring, som körs på en 25 km lång bana på både Nordschleife och GP-banan. Tävlingsdagarna är 26–29 maj 2016.

Toyota Gazooo Racing bildades i april 2015 med syftet att samla tävlingsverksamheterna från Gazoo Racing, Toyota Racing och Lexus Racing under samma tak.