Toyotas europeiske vVD till Stockholms Bilsalong

Tadashi Arashima, Executive Vice President med övergripande ansvar för bland annat miljöfrågor på Toyota Motor Europe, kommer till Stockholms Bilsalong på inbjudan av Bil Sweden. Han är förste talare vid det seminarium om klimatfrågor, som arrangeras på salongens branschdag fredagen den 31 mars, kl. 13.00 – 16.30. Tadashi Arashima kommer på seminariet att tala om de lösningar som Toyota som globalt företag arbetar med för att långsiktigt minska klimatbelastningen och oljeberoendet. Toyota har som världens näst största biltillverkare och ett av världens största företag ett globalt miljöansvar. Ledningen för Toyota Motor Corporation har med projektet ”Global Vision 2010” slagit fast att koncernens främsta mål är att bli världsledande inom miljöprestanda. Toyota satsar motsvarande ca 164 miljoner kronor om dagen på forskning som bland annat kommer att leda till miljöförbättringar. Förutom satsningen på alternativa drivkällor, som den hybridteknik som används i bland annat Toyota Prius och Lexus RX 400h, forskar Toyota också kring mer miljövänliga material i bilarna som till exempel bioplast som redan finns i serietillverkade bilar. Företaget har dessutom tagit initiativ i en rad eko-projekt världen över. ------------- För ytterligare information kontakta: Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se 1999 fick Toyota FN:s miljöpris för sin satsning på miljö och att först i världen starta serieproduktionen av en el/bensinhybrid, Toyota Prius. Målsättningen är att sälja 1 000 000 hybridbilar per år från 2010. Toyota har 64 fabriker som samtliga är miljöcertifierade enligt ISO 14001.