Toyotas nya hybridracer vann – igen

Framgångarna kommer nu slag i slag för Toyota Hybrid Racing Team. Teamet, som tävlar första säsongen med den nya bilen TS030 Hybrid, tog i helgen sin andra seger i uthållig­hetstävlingen FIA World Endurance Championship i och med förstaplatsen i sextimmars­loppet på Fuji-banan i Japan.

Det är bara en månad sedan som teamet vann sin första, historiska seger i mäster­skapet på Interlagos-banan i Sao Paolo. Det var då tredje tävlingen totalt som bilen deltog i.

Segern på Fuji Speedway säkrades återigen med bil nr 7, en Toyota TS030 Hybrid med ett hybrid­system på 300 hästkrafter körd av Alex Wurz, Nicolas Lapierre och Kazuki Nakajima.

Alex Wurz startade i pole position och teamet ledde större delen av loppet. Kazuki Nakajima blev den som klöv mållinjen med drygt 11 sekunder tillgodo. Han blev därmed också den förste japan som vunnit ett internationellt långlopp sedan Hitoshi Ogawa vann på Monza-banan 1992 i en Toyota TS010.

Helgens lopp var lite speciellt för teamet, eftersom Fuji-banan ligger bara några kilometer från Higashi-Fuji Technical Center, där Toyota Motor Sport Division har sitt huvudkontor. Tävlingsbilen TS030 Hybrid har utvecklats och byggs av Toyota Motorsport GmbH i Tyskland, där också tävlingsteamet är baserat.

Nu återstår den åttonde och sista deltävlingen i FIA World Endurance Championship. Den går på Shanghai International Circuit den 28 oktober.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

• motorsport