Toyotas ”Vattenglaset” vann vid årets Green Awards i London

Kampanjen kring den svenska iPhone-appen ”Toyota Glass of Water” tog hem ett av förstaprisen när årets internationella pris i miljömarknadsföring ”Green Awards” delades ut i London på torsdagen. Juryns motivering för det vinnande bidraget, i kategorin Best Green Mixed Media Award, löd: “För en lika kreativ som enkel och rolig idé som bilföraren lätt kan ta till sig.”

Vinnarna i Green Awards 2010 presenterades på torsdagskvällen den 2 december 2010, vid en galaceremoni på National History Museum i London. Toyotas Iphone-app var årets enda svenska bidrag till Green Awards. Den vinnande kampanjen var även nominerad i ytterligare två tävlingskategorier: Best Green Advertising Campaign samt Best Green Use of Mobile Apps and Technologies.

Vattenglas-appen är utvecklad av Toyota i Sverige och fungerar som ett virtuellt fyllt vattenglas på bilens instrumentbräda. Det gäller att köra så mjukt som möjligt för att inte spilla ut ”vattnet”. Kopplat till appen finns sajten vattenglaset.se, där användarna kan ta del av såväl sina egna resultat med fakta och kartor som andras framsteg.

Projektet lanserades i slutet av juni 2010 med både annonser och event runt om i Sverige. Appen blev snabbt en av de mest nedladdade på Apple iTunes Store. I dag finns över 40  000 registrerade användare på sajten.
– På Toyota arbetar vi på många olika sätt mot målet att begränsa förbrukningen av fossila bränslen och därmed minska CO2-utsläppen. Med Vattenglaset kan vi göra alla svenska bilförare delaktiga i det arbetet, säger Tobias Eklund, kommunikationschef för Toyota i Sverige.

Om Green Awards:
Green Awards beskrivs som ett ”Nobelpris i grön marknadsföring”. Det inrättades för fem år sedan bland annat med stöd från FN:s miljöprogram UNEP. Syftet är att premiera marknadsföringsprojekt med en tydlig inriktning på miljö och långsiktig hållbarhet. Tävlingsbidragen kommer från hela världen. Den 25 personer starka juryn värderade bidragen efter såväl kreativitet och innovation som projektens genomslagskraft. Mer information om Green Awards finns på www.greenawards.co.uk

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota
Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2009 i Sverige är 133,8 g CO2/km, prognos 2010 under 130 g CO2/km. Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.