Trollhättans Joé Lapinniemi är Sveriges skickligaste kundmottagare

Joé Lapinniemi på Lindströms Bil i Trollhättan har utsetts till Sveriges skickligaste kund­mottagare i Toyota Sveriges stora yrkestävling ”Guldpennan”. Joé vann i finalen efter att ha utklassat sina kollegor i fem av sex deltävlingar.

Guldpennan ingår i Toyotas tävling National Skills Contest, som sedan drygt 20 år tillbaka genomförs över hela världen.

Förutom vandringspokal, blommor, prisplakett och presentkort på 5 000 kronor på resor får Joé Lapinniemi i höst åka till Toyota City i Japan för att delta i den internationella sammankomsten för de allra bästa yrkesmännen och -kvinnorna i hela koncernen. Han kommer där även att få träffa represen­tanter för Toyotas koncernledning.

Joé Lapinniemi är 27 år och har arbetat på Toyota sedan 2010, hela tiden på Lindströms Bil i Troll­hättan dit han kom via Arbetsförmedlingens stödprogram. Under sin tid på företaget har han snabbt avancerat till kundmottagare.

– Jag blev positivt överraskad över att vinna Guldpennan i och med att man tävlar med landets bästa medarbetare. Jag brinner för det här och tycker jag har kul på jobbet. Jag har stort förtroende för den produkt jag arbetar med och har lärt mig mycket av hur man kan arbeta efter The Toyota Way, säger Joé Lapinniemi.

– Joé Lapinniemi är en naturbegåvning och en värdig representant för det vi vill stå för. Vi är stolta över att se hur han utvecklats i företaget tillsammans med Toyotas värderingar, säger Ulf Lindström, vd på Lindströms bil.

Fakta om Guldpennan:
Guldpennan, som riktar sig till kundmottagare, är en av tre grenar i Toyotas globala tävling National Skills Contest. De andra två kategorierna är Guldnyckeln för fordonstekniker och Guldhammaren för skadetekniker. I Sverige genomförs tävlingen i en gren per år.

Högupplösta bilder finns att hämta på
www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8,6 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige sommaren 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761