Två världspremiärer från Lexus på Tokyo Motor Show

På årets Tokyo Motor Show presenterar Lexus två världsnyheter: Dels den helt nya sportkupén Lexus RC, dels det mycket uppmärksammade crossover-konceptet Lexus LF-NX med en nyutvecklad 2-liters turbomotor.

Lexus RC representerar ett nytt segment och en breddning av Lexus modellprogram – en kompakt tvådörrars sportig kupémodell med tydliga influenser från tidigare konceptmodeller. Den har en mycket distinkt design med skarpa linjer som tar Lexus tydliga formspråk ytterligare ett steg vidare. Bland annat har LC-modellen den hittills mest aggressiva tolkningen av Lexus ikoniska ”spindelgrill”, triangelformade stråkastare fram med en unik trelampskonfiguration samt en Lexus-karaktäristisk L-form på bakljusen. Även den förarorienterade interiören är influerad av konceptbilar, med kontrasterade färger, material och belysning.

Lexus RC-serien omfattar två modeller: RC 350 med en 3,5-liters V6 bensinmotor och RC 300h som har en hybriddrivlina med elmotor och en 2,5-liters bensinmotor. Den senare är initialt avsedd för den japanska hemmamarknaden.

Crossover-konceptet LF-NX, som premiärvisades på Frankfurtsalongen tidigare i år, visas nu för första gången med en helt ny 2,0-liters turbomotor, som kompletterar den tidigare hybridversionen. LF-NX har blivit mycket uppmärksammad tack vare sin radikala design, med ett kraftfullt och uttrycksfullt linjespel. Turbomodellen har bland annat en tydlig frontspoiler som ger en lägre visuell tyngpunkt.

Lexus presskonferens på Tokyo Motor Show hålls den 20 november klockan 08.45. Presskonferensen livestreamas också på www.lexus-global.com.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 5,7 miljoner hybrider. Toyota har 23 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• koncept
  • lexus