Världspremiär för tre nya Toyota på bilsalongen i Genève

Två helt nya konceptbilar samt nya kombin Auris Touring Sports får världspremiär i Toyotas monter på Salon International de l’Auto i Genève, som öppnas för allmänheten den 7 mars. Dessutom visas den nya generationen av kompakt-SUV-modellen RAV4 för första gången i Europa.

På bilmässan i Genève demonstrerar Toyota ett mycket brett utbud av allt från framgångsrika fullhybrid¬modeller och sportbilar vidare till fjärde generationen kompakt-SUV samt en inblick i hur framtiden för riktigt personlig hållbar mobilitet kan te sig. De modeller som visas illustrerar hur Toyota arbetar kring grundfilosofin ”Always Making Better Cars”.

FT-86 Open (koncept)
Konceptbilen FT-86 Open är en spännande förhandstitt på hur en eventuell framtida öppen roadster-version av den prisbelönta sportbilen GT86 skulle kunna se ut. Den har tagits fram både för att se publikens reaktion och samtidigt testa nya tekniska lösningar. FT-86 Open visar hur förarglädje kan förädlas ytterligare.

i-ROAD (koncept)
Toyota i-ROAD är ett kompakt och roligt konceptfordon som visar hur två personer kan transportera sig snabbt och effektivt och utan utsläpp i stadsmiljö.

Auris Touring Sports
Den helt nya kombimodellen Auris Touring Sports begår sin världspremiär på Genève-salongen, där också kompletta specifikationer, dimensioner och prestanda kommer att avslöjas. Det är en mångsidig bil med dynamisk design och rejält bagageutrymme, som också finns med fullhybriddrift. Samtidigt med nya bilmodellen visas även designstudien Auris Touring Sport ”Black”.

RAV4
Fjärde generationen av Toyotas kompakt-SUV RAV4 visas för första gången i Europa. Det är en helt ny bil som bygger vidare på det framgångsrika grundkonceptet med en på samma gång kompakt och mångsidig bil med plats för såväl familjemedlemmar som prylar för ett aktivt liv. Nya RAV4 har distinkt design, bättre utrymmen, ökad upplevd kvalitet i inredningen och är – trots att den är betydligt större – också mer energieffektiv än företrädaren. Nya RAV4 kommer att visas tillsammans med två designstudier, kallade RAV4 "Premium" och RAV4 "Adventure".

Toyotas presskonferens äger rum tisdagen den 5 mars kl 13.00 i monter 4.111.

Under mässans pressdagar finns Bengt Dalström på plats,
tel +46 768 30 71 77.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 5 miljoner hybrider. Toyota har 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs 6 Lexus-modeller, varav 4 med hybridteknik.