Världspremiär i Los Angeles för Lexus 2+2-sitsiga konceptroadster LF-C2

Los Angeles Motor Show 2014 är platsen där Lexus premiärvisar sin nya LF-C2 – en öppen konceptbil med tydliga sportambitioner och plats för fyra personer.

LF-C2 Concept är en designstudie i form av en 2+2-sitsig öppen roadstermodell, som tar Lexus uttalade form­språk ytterligare ett steg vidare. Den är på samma gång en iögonenfallande sportbil och en lyxig GT-bil, gjord för inspirerad körning. Som konceptbil saknar LF-C2 helt och hållet tak.

Designen av LF-C2 bygger kring tanken hur olika ytor samverkar med olika typer av ljus. De plana ytorna, kanterna och linjespelet är utformade för att se annorlunda ut beroende på ur vilken vinkel bilen ses. Konceptbilen är lacke­rad i en gyllengul kulör som byggts upp i flera lager med silver i botten.

Fronten uppvisar en friare tolkning av Lexus karaktäristiska spindelgrill, med ett mesh-mönster som växlar utseende efter betraktningsvinkel och belysning. Där finns också de triangelformade LED-strålkastarna, som blivit något av märkets signum. Luftintagen i stötfångaren leder kall luft till bromsarna och hjälper också till att hålla bilen stabil i höga farter.

I profil är LF-C2 pilformad, med en svepande linje från främre stötfångaren till den korta bakluckan. Små luftintag i trösklarna leder luft till bakbromsarna och vidare ut genom den fenformade diffusern. Baktill har bilen en tydlig Lexus-karaktär, med L-formade bakljus och fyra kromade avgasrör.

Invändigt möts man av en påkostad och rymlig sittbrunn som matchar bilens sportiga utvändiga elegans, med vita och grå läderytor. Mittkonsolen börjar redan vid bakluckan och sträcker sig hela vägen fram till instrumentbrädan, där instrumenteringen karaktäriseras av en funktionell enkelhet. På instrumentbrädan finns en centralt placerad bildskärm som styrs via en pekplatta och en klassik analog klocka mellan ventilationsgallren. Den tjocka läderratten och de formgjutna stolarna pekar på att LF-C2 är en förarens bil.

Mått LF-C2:

Längd: 4 715 mm

Bredd: 1 840 mm

Höjd: 1 385 mm

Lexus LF-C2 avtäcks vid en presskonferens den 19 november klockan 22.40 svensk tid i Lexus monter i Los Angeles Convention Centre, South Hall

• koncept
  • lexus

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik. Toyota sålde 9,98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 28 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.