Yaris uppgraderas: Kaxigare yttre och lyxigare interiör

Toyotas framgångsrika kompaktmodell Yaris får en rejäl uppdatering efter sommaren 2014. En ännu kaxigare exteriör, uppgraderad interiör och ytterligare förbättrade vägegenskaper ska befästa Yaris ställning som en av de allra mest sålda bilmodellerna i sitt segment.

Designmässigt ansluter sig Yaris nu till det utseende som introducerades med nya Aygo som visades vid den internationella bilmässan i Genève. Med sin uttrycksfulla design skiljer den ut sig från övriga modeller i samma storleksklass.

Den tydligaste nyheten exteriört är en mycket distinkt kryssform som separerar den övre och undre grillen, och som också tydligt markerar Toyota-logotypen. Baktill får samtliga utrustningsnivåer bakljus av LED-typ. En integrerad diffuser i bakre stötfångaren och ändrad yta kring nummerplåten ger bilen ett stabilare visuellt intryck.

Ett omfattande arbete har lagts på inredningen för att ge Yaris en känsla av mer rymd och dynamik. Materialvalen har setts över för att ge en ännu bättre upplevd känsla, och det finns också fler möjlig-heter att välja interiörfärger och fler utrustningstillval.

Fjädringen har uppdaterats för att ytterligare förbättra både komforten och väghållningen. Samtidigt har också ljudnivån sänkts. Yaris finns även i fortsättningen som antingen fullhybrid, med 1,0 eller 1,3 liters bensinmotor eller med en dieselmotor på 1,4-liter.

Yaris är en av Toyotas mer framgångsrika modeller på den svenska marknaden. Under årets tre första månader såldes närmare 1 200 Yaris i Sverige, vilket är en ökning med nästan 45 procent jämfört med samma tid förra året. En tredjedel av dem var fullhybrider.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• yaris