Leksaksdesigner och verktyg för yttrandefrihet tävlar om internationellt pris för samhällsengagemang

En tävlande i TOYP är Jonas Vig som har startat Bambuser med visionen att demokratisera möjligheten att sända live-video, till exempel under arabiska våren i Egypten, Syrien, Tunisen mfl länder.

En annan tävlande är Patricia Rawecka som grundat Gro Play & Design, ett socialt företag som vill förändra världen genom lek. För Patricia är det självklart att man som designer har ett ansvar, eftersom åttio procent av en produkts miljöpåverkan avgörs redan vid skissbordet.

Det som är unikt med ledarskapstävlingen TOYP är att de nominerade skall ha gjort en god insats för samhället. Vinnarna har möjlighet att föra ut sitt budskap utanför Sveriges gränser genom att gå vidare till en internationell uttagning.

– På så vis kan de vara positiva förebilder och ge inspiration till många (unga) människor världen över, säger Per Rylander ordförande för svenska juniorhandelskammaren, JCI Sweden, som arrangerar tävlingen.

En inspiration som kan behövas i en tid då många unga förlorar tron på sig själva och sin förmåga att påverka omgivningen i en positiv riktning.

– Att se vilka underverk och vilken inneboende energi kandidaterna har är verkligen imponerande, säger Torbjörn Berglund som tidigare suttit i TOYP-juryn.

Prisceremoni för svenska uttagningen i TOYP hålls kl 18.00 den 4 maj i Summits lokaler på Grev Turegatan 30 i Stockholm. Där utnämns vinnarna och presenterar sina framgångar och samhällsengagemang.

Pressansvarig Mia Magnusson, marketing@toyp.se, 070-8581595
Projektansvarig Fredrik Söderlund, sweden@toyp.se, 070-8705547

www.toyp.se

www.facebook.com/TOYPsweden

Twitter: @TOYPsweden

TOYP är en internationell tävling för deltagande mellan 18 - 40 år. Tävlingen belönar unga ledare som på ett positivt sätt bidragit till samhällets utveckling. Priset har sedan 1938 delats ut till personer mellan 18-40 som gjort en enastående insats inom sitt område. De svenska vinnarna får representera Sverige i världsfinalen som sker i november i Taipei. Tidigare internationella vinnare är t.ex. de amerikanska presidenterna Clinton, Ford och Kennedy. Tidigare nationella vinnare är t.ex. Alice Bah Kuhnke, 2009, Christian Azar, 2007, Yannick Tregaro, 2004, Niklas Zennström, 2004 och Tove Lifvendahl, 2003.

TOYP drivs av JCI (Junior Chamber International) som är en internationell organisation för unga ledare och entreprenörer. Med 170 000 medlemmar i 117 länder är JCI världens största organisation för träning inom bland annat ledarskap.