Några dagar kvar att skicka in ansökningar till TOYP 2014!

Känner du en ung människa som har påverkat positivt till samhället och är värd en nationell och även internationell nominering för det? Vi söker personer som är högst fyller 40-år i år och är personer som har utmärkt sig och är riktigt bra förebildar för andra och har visat att även unga kan förändra samhället och även hela världen med vad hän gör.

Det finns olika kategorier där nomineringen sker: 1) Näringsliv, Affärskunskap eller Entreprenörskap, 2) Kulturell prestation, 3) Etiskt ledarskap, 4) Humanitart ledarskap och eller volontärarbete och 5) Medicinsk, vetenskapligt eller teknologiskt ledarskap.

JCI Sweden organiserar igen nationellt projekt ”JCI Ten Outstanding Young Persons”, fd. Framtidens Ledare nominering. Vinnare i Sverige-nivå skickas vidare till världsfinalen som sker i Leipzig, Tyskland i November 2014. Även omatt  lokala juniorhandelskamrar runt Sverige skickar ansökningar till nominering, kan vem som helst välja sin kandidat och göra ansökningen också. Alla nationella ansökningarna måste vara skickat senast på måndag den 31.3. kl 12.00 för att kunna delta i årets nominering.

Allt information om nominering och hur kan man skicka sin kandidat med kan hittas i http://www.toyp.se

Korta fakta om TOYP

Priset har sedan 1938 delats ut till personer mellan 18-40 som gjort en enastående insats inom sitt område. Ofta har unga ledare fått TOYP-nominering innan de blev världsberömda i vad de gör. De svenska vinnarna får representera Sverige i världsfinalen som sker i november i Leipzig. Tidigare internationella vinnare är till exempel de amerikanska presidenterna Clinton, Ford och Kennedy samt den första svenska kvinnliga vinnare Maria Ingelsson 2010. Tidigare nationella vinnare är t.ex. Alice Bah Kuhnke, 2009, Christian Azar, 2007, Yannick Tregaro, 2004, Niklas Zennström, 2004 och Tove Lifvendahl, 2003.

Korta fakta om JCI

Junior Chamber International, JCI, ”juniorhandelskammare” är ett globalt nätverk av unga aktiva människor, som vill påverka positiv förändring till samhället. Organisation ger utvecklingsmöjligheter till sina medlemmar via styrelsearbete och projekt. JCI Sweden är en av de över 120 nationella organisationer som hör till JCI. JCI Sweden har lokalföreningar i olika städer runt landet. Allt påverkan till samhället händer via lokalföreningar; därför också TOYP-nomineringar kan komma via t.ex. JCI Stockholm, JCI Göteborg eller JCI Sundsvall.

Projektansvarig 2014

Jenni Ahlstedt, vice ordförande i JCI Sweden

jenni.ahlstedt@jcisweden.se  tel. 0700321930

• Ekonomi, finans

TOYP är en internationell tävling för deltagande mellan 18 - 40 år. Tävlingen belönar unga ledare som på ett positivt sätt bidragit till samhällets utveckling. Priset delas ut sedan 1938 till personer som gjort en enastående insats inom sitt område. TOYP drivs av JCI (Junior Chamber International) som är en internationell organisation för unga ledare och entreprenörer. Med 170 000 medlemmar i 117 länder är JCI världens största organisation för träning inom bland annat ledarskap.