Pressinbjudan: Unga ledare prisas för samhällsengagemang, TOYP – Ten Outstanding Young Persons of the World award

Välkommen på prisceremoni!

Den 4 maj gratulerar JCI Sweden 2012 års svenska TOYP vinnare. Under ceremonin berättar vinnarna om deras drivkraft och visioner för ett framtida ledarskap.

Datum: fredag 4 maj 2012
Tid: klockan 18.00 – 21:00
Plats: Summit, Grev Turegatan 30, Stockholm
Anmälan: Senast 4 maj till Mia Magnusson 0708-581595, marketing@toyp.se

JCI utser årligen Ten Outstanding Young Persons of the World i syfte att uppmärksamma framstående unga (mellan 18 och 40 år) och driftiga ledare som är goda föredömen och har förmåga att påverka sin omgivning i en positiv riktning. Sveriges åtta vinnare för 2012 är:

• Cecilia Andrén Nyström “Moral and/or environmental leadership”
I Moçambique engagerar sig Cecilia Andrén Nyström för unga kvinnors oberoende, hälsa, säkerhet och bättre levnadsvillkor genom att driva projektet ”Futebol dá força”. Cecilia använder fotboll som väg till självkänsla för unga kvinnor i ett land där unga kvinnor tas ur skolan och gifts bort.

• Olivia Trygg, “Contribution to children, world peace, and/or human rights”
Olivia Trygg har lyckats starta en samhällsdebatt om alkoholismen och dess konsekvenser för familjer genom sitt arbete i Stiftelsen Trygga Barnen. Med utgångspunkt i egna upplevelser av alkoholism i familjen verkar Olivia som stöd och inspiratör för barn och ungdomar i liknande situationer.

• Veronika Hedenmark "Personal improvement and/or accomplishment"
Trots ett så omfattande funktionshinder att försäkringskassan vill förtidspensionera henne startade Veronika Hedenmark företag vid 19 års ålder. I dag, 15 år senare, har VH assistans 1000 anställda över hela Sverige.

Johan Wendt “Academic leadership and/or accomplishment”
Johan Wendt har grundat ideella föreningen Mattecentrum som ger gratis undervisning i matematik till barn och ungdomar. Cirka 260 volontära civilingenjörer, naturvetare och matematiker hjälper 2600 elever via öppna räknestugor i 17 städer.

• John Sjölund “Scientific and/or technological development”
John Sjölund gör livet lättare för diabetiker genom sin uppfinning Timesulin, ett verktyg för att hålla reda på när du senast tog din insulinspruta.

• Jesper Lejfjord “Humanitarian and/or voluntary leadership”
Jesper Lejfjord driver World Volunteer, där volontärer från många länder driver projekt för att stötta skolor, support till handikappade med mera i Laos, Sri Lanka och Indien.

• Maja Koppfeldt “Business, economic, and/or entrepreneurial accomplishment”
Maja Koppfeldt ger ökad livskvalité för assistansberättigade brukare och deras familjer som grundare av företaget Livsanda. Företaget har idag 200 anställda personliga assistenter och 42 brukare.

• Leo Razzak “Cultural achievement”
Leo Razzak har lyft fram integration och mångfald ur ett affärsperspektiv. Leo har fått etablissemanget att börja tänka annorlunda och har utan externt kapital startat barnhem och verksamheter för fattiga i Bangladesh.

De svenska vinnarna har möjlighet att föra ut sitt budskap utanför Sveriges gränser genom att nomineras vidare till den internationella uttagningen i Ten Outstanding Young Persons of the World (TOYP).

Mer information och kontakt
www.toyp.se, www.facebook.com/TOYPSweden

Pressansvarig Mia Magnusson, telefon: 0708-581595, e-post: marketing@toyp.se

Programansvarig Fredrik Söderlund, telefon: 0708-705547 e-post: sweden@TOYP.se

• inspiration
  • kvinnor
  • bortgifte
  • självkänsla
  • barnhem
  • personlig assistans
  • insulin
  • läxhjälp
  • matematik
  • undervisning
  • volontär
  • diabetes
  • alkoholism
  • funktionshinder
  • prisceremoni
  • tävling

TOYP är en internationell tävling för deltagande mellan 18 - 40 år. Tävlingen belönar unga ledare som på ett positivt sätt bidragit till samhällets utveckling. Priset har sedan 1938 delats ut till personer mellan 18-40 som gjort en enastående insats inom sitt område. De svenska vinnarna får representera Sverige i världsfinalen som sker i november i Taipei. Tidigare internationella vinnare är t.ex. de amerikanska presidenterna Clinton, Ford och Kennedy. Tidigare nationella vinnare är t.ex. Alice Bah Kuhnke, 2009, Christian Azar, 2007, Yannick Tregaro, 2004, Niklas Zennström, 2004 och Tove Lifvendahl, 2003.

TOYP drivs av JCI (Junior Chamber International) som är en internationell organisation för unga ledare och entreprenörer. Med 170 000 medlemmar i 117 länder är JCI världens största organisation för träning inom bland annat ledarskap.