Respekterade entreprenörer måste stötta samhällsinsatser

De två framgångsrika entreprenörerna Agneta Trygg och Kristina Lindhe är delaktiga i att lyfta fram unga ledares samhällsengagemang. De ställer upp som jury i det ideella projektet TOYP, Ten Outstanding Young Persons of the World.

Agneta Trygg och Kristina Lindhe anser att det finns ett behov av stöd till unga ledare och poängterar vikten av ett starkt samhällsengagemang.

– Om man inte i dagens Sverige ägnar sig åt ideellt arbete så blir man inte respekterad. Det behöver inte handla om att skänka pengar, men man måste visa sitt sociala engagemang, säger Agneta Trygg.

Kristina Lindhe håller med Agneta att samhällsengagemang ligger i tiden. Hon anser att det finns med i tankebilden på ett annat sätt än tidigare och framhäver att hon tror det är en generationsfråga.

– Den unga generationen har ett annat sätt att tänka. Ideellt arbete och samhällsengagemang kommer att bli viktigt i framtiden för dem som människor, som arbetstagare eller i de företag de bygger upp. Den äldre generationen är uppväxt med att samhället tar hand om saker och ting, men idag är det mer fokus på den enskilda individen.  Dels tror jag det kommer att krävas ett engagemang av människan för att få det som samhället tidigare tog hand om att fungera. Dels tror jag individen själv mår bra av att känna ett engagemang, säger Kristina Lindhe.

Agneta Trygg och Kristina Lindhe har som grundare av egna företag mycket erfarenhet att dela med sig av till kandidaterna. Agneta Trygg har grundat bland annat Summit konferens & event samt den nystartade stiftelsen Trygga Barnen.

– Genom att vara jurymedlem i TOYP kan jag dela med mig av min entreprenörsanda och livserfarenhet till unga kvinnor och män, säger Agneta Trygg.

Kristina Lindhe har grundat Lexington och ser fram emot att komma i kontakt med och lyfta den yngre generationen som har ett nytt sätt att se på dessa viktiga frågor.

– För mig är det en utmaning att sitta i juryn i TOYP och jag tycker det är roligt att unga driftiga personers samhällsengagemang uppmärksammas i tävlingen, säger Kristina Lindhe.

Agneta och Kristina kommer tillsammans med övriga jurymedlemmar att närvara den 8 april när TOYP Sweden 2011 utnämner vinnare i 5 olika kategorier under en final på Berns Salonger.

För ytterligare information
Läs mer på www.toyp.se och www.facebook.com/TOYPsweden eller kontakta kommunikationsansvarig Mia Magnusson, marketing@toyp.se, 0708-581595 eller projektansvarig Torbjörn Gustavsson sweden@toyp.se, 0704-024402

• tävling

TOYP är en internationell tävling för deltagande mellan 18 - 40 år. Tävlingen belönar unga ledare som på ett positivt sätt bidragit till samhällets utveckling. Priset delas ut sedan 1938 till personer som gjort en enastående insats inom sitt område. TOYP drivs av JCI (Junior Chamber International) som är en internationell organisation för unga ledare och entreprenörer. Med 170 000 medlemmar i 117 länder är JCI världens största organisation för träning inom bland annat ledarskap.