Veronica Hedenmark utsedd till Sveriges framtida ledare

Veronica Hedenmark som startade företag trots omfattande funktionshinder, vann Ten Outstanding Young Persons award. Priset delas ut av JCI (Juniorhandelskammaren) till unga ledare som gjort en enastående insats.

Veronica Hedenmark är en driven företagare och startade vid 19 års ålder företaget VH assistans trots ett så omfattande funktionshinder att Försäkringskassan ville förtidspensionera henne. Hon har utvecklat företaget till att idag, 15 år senare, ha 1000 anställda över hela Sverige.

– Det här priset är viktigt för mig och alla mina medarbetare som arbetar med assistans och funktionshinder. Personer med funktionshinder får ofta uppmärksamhet som ett offer, inte förebilder så som TOYP innebär. Jag hoppas inspirera barn och ungdomar som växer upp med funktionshinder att våga satsa på sig själva, säger Veronica Hedenmark.

Veronica, 34 år från Umeå, vann i kategorin ” Personal improvement and/or accomplishment” och är en av åtta unga svenskar som är utsedda att representera Sverige i världsfinalen av TOYP 2012.

– Veronica Hedenmark vägrade låta myndigheterna bestämma hur hennes liv skulle se ut och arbetar oförtrutet för att visa på alla människors lika värde och rätt till ett värdigt liv. Hon är en förebild, inte bara för unga funktionshindrade, utan för alla människor, säger juryns motivering.

Vid sidan om arbetet i företaget är Veronica en eftersökt föreläsare, debattör, entreprenör och en verklig visionär.

Veronica har nu möjlighet att sprida sitt budskap globalt när hon tillsammans med dessa vinnare representerar Sverige i världsfinalen av TOYP:
Maja Koppfeldt, “Business, economic, and/or entrepreneurial accomplishment”
Johan Wendt, “Academic leadership and/or accomplishment”
Leo Razzak, “Cultural achievement”
Cecilia Andrén Nyström, “Moral and/or environmental leadership”
Olivia Trygg, “Contribution to children, world peace, and/or human rights”
Jesper Lejfjord, “Humanitarian and/or voluntary leadership”
John Sjölund, “Scientific and/or technological development”

• vh assistans
  • funktionshinder
  • personlig assistans
  • jci
  • inspiration

Priset har sedan 1938 delats ut till personer mellan 18-40 som gjort en enastående insats inom sitt område. De svenska vinnarna får representera Sverige i världsfinalen som sker i november i Taipei. Tidigare internationella vinnare är de amerikanska presidenterna Clinton, Ford och Kennedy. Tidigare nationella vinnare är Alice Bah Kuhnke, 2009, Christian Azar, 2007, Yannick Tregaro, 2004, Niklas Zennström, 2004 och Tove Lifvendahl, 2003.

Mer information och kontakt
www.toyp.se, www.facebook.com/TOYPSweden