Åtta svenska möbelföretag redo för Milano

Om några dagar är det dags - Milanos iSaloni Internazionale del Mobile (17-22 april). Den italienska möbelmässan är ohotad som världens viktigaste, och den har sin givna plats för den globala möbelindustrin. När portarna slås upp för årets upplaga på måndag finns åtta svenska möbelföretag på plats. Och 2012 breder de ut sig mer än tidigare.

Milanomässan är i vanlig ordning årets givna höjdpunkt för den internationella möbelvärlden. Väntelistan för att få monteryta och därmed möjlighet att ställa ut är lång, och de företag som fått chansen återkommer ofta år efter år. Glädjande nog tar svenskarna ännu mer ”plats” och utökar sin satsning 2012. Bland annat har Swedese utökat sin monteryta rejält.

Utöver möbelmässan (huvudmässan) alternerar iSaloni mellan en kontors- och kök & bad-mässa vartannat år och 2012 är det köksföretagens tur med EuroCucina. För svensk del betyder det att Kvänum ställer ut.

2012 är det därmed följande åtta svenska företag som kan ses på iSaloni; Blå Station, Bolon, Johanson Design, Karl Andersson & Söner, Kasthall, OFFECCT, Swedese samt Kvänum.

För den svenska möbelbranschen är Milanomässan och den internationella kontexten väldigt viktig - och i vanlig ordning finns också TMF på plats.

- iSaloni Internazionale del Mobile är världens största arena för internationell design. TMF har arbetat långsiktigt med att få bra plats för de svenska företagen och idag står de tillsammans med världsledande företag inom möbeldesign. Det är glädjande och bra för svensk möbelindustri att företagen visar upp det bästa Sverige har att erbjuda, säger Cecilia Ask Engström, branschchef och ansvarig för möbler på TMF.

TMF har också en årlig, engelsk kampanjsajt – ”Meet the Swedes” – där de deltagande företagen presenteras närmare och där man även kan ta del av svensk möbelstatistik.
Besök sajten på http://www.tmf.se/startsidan_tmf/meet_the_swedes

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Ask Engström, chef Bransch samt möbelansvarig på TMF,
Tfn: 08-762 72 06, mbl 070-381 72 06 E-post: cecilia.ask.engstrom@tmf.se

Fakta - Milano-mässan.
En nyhet för året är att helgen (21-22/4) är tillgänglig för allmänheten. Tidigare har det enbart varit söndagen. I vanlig ordning lockar också SaloneSatellite - mässdelen som är anpassad för unga designers. 2012 firar SaloneSatellite 15 år. Totalt väntas c:a 300 000 besökare under veckan och antalet utställare – inklusive åtta svenskar – är närmare 3 000.
Runtom i miljonstaden pågår parallella evenemang med utställningar i butiker, show-rooms och gallerier, och såväl svenska journalister, inredare, formgivare, inköpare och arkitekter finns på plats.

Läs mer om Milano-mässan; www.cosmit.it