Första Möbelfakta-märkta köket!

Drygt två år efter nylanseringen har Möbelfakta fått sitt första kök i märkningssortimentet. Det är snickeriföretaget Träteknik AB som når milstolpen. Mer än 160 möbler från Sveriges största möbelproducenter har vid dags dato blivit märka.

Möbelfakta har successivt blivit ett erkänt och allt starkare varumärke där bredden i märkningssystemet – med krav på såväl kvalitet, miljö som socialt ansvar – vinner allt mer gehör. Drygt två år efter nylanseringen har nu Möbelfakta nått en milstolpe med sitt första märkta kök. Det är det Malmöbaserade familjeföretaget Träteknik AB – 40 år i år – som gett sitt stora varumärke i produktsegmentet, Tantum, Möbelfakta-status.

-  Det är alltid bra att vara först, säger vd:n Thomas Törnblad. Våra kunder är ofta kommunala bostadsbolag där slutanvändarna är skolor, sjukhus eller äldreboenden. Där har man anammat det här med ett märkningssystem och att tänka på policys och hållbarhetsaspekter. Att ha Möbelfakta är en klar konkurrensfördel och vi märker att kommuner sätter ut fler och fler miljökrav.

Tror ni att andra köksföretag följer efter, dvs att er märkning får en effekt?
-  Vet faktiskt inte. Många jobbar mot privata kunder och det har nog väl så stor betydelse att ha märkning gentemot offentliga sektorn, som i vårt fall. Med två likvärdiga alternativ tror jag att slutkunden tycker det är tryggare att välja Möbelfakta. Det var i alla fall så vi resonerade.

-  Det är verkligen roligt att det första köket har blivit märkt med Möbelfakta. Det är en milstolpe för märkningssystemet och lite av ett genombrott för köksbranschen nu när Tantum har marknadens första Möbelfakta-märkta kök, säger Robin Ljungar, branschutveckling TMF - kök & bad, och även ansvarig för miljödelen i Möbelfakta.

Möbelfakta når en rad olika och viktiga målgrupper; producenter, säljare och upphandlare där just upphandlare har haft ett särskilt fokus de senaste åren. Bland de märkta möblerna finns välkända Lamino-fåtöljen (Swedese) samt Carl Malmstens pinnstol Lilla Åland (Stolab). Det företag som ståtar som ”meste märkaren” så här långt är Edsbyverken.

Fotnot: Det som krävs för Möbelfakta-märkning är en genomgången kurs inom Möbelfaktas tre kravområden; miljö, kvalité och socialt ansvar, samt en godkänd deklarering av möbeln.

Läs mer om Möbelfakta på Möbelfaktas webbplats, www.mobelfakta.se

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Törnblad, vd Träteknik AB, 040-94 20 14
Robin Ljungar, branschutveckling TMF med specifikt branschansvarig för kök & bad, 08-762 72 43, robin.ljungar@tmf.se