Stark svensk närvaro i Milano

iSaloni - mötesplatsen för internationell design. /Foto: iSaloni

iSaloni Internazionale del Mobile är ohotad som världens viktigaste möbelmässa och som mötesplatsen för internationell design. När årets upplaga inleds den 8 april är det med en stark svensk närvaro på mässan, vilket speglar en svensk möbelindustri med framtidstro. I år finns handelsminister Ewa Björling på plats för att träffa nio utställare samt delta vid två svenska designsatsningar.

2014 är det följande nio svenska företag som kan ses i möbelhallarna på iSaloni; Blå Station, Bolon, Hästens, Johanson Design, Karl Andersson & Söner, Kasthall, Lammhults, OFFECCT samt Swedese.

För den svenska möbelindustrin är Milanomässan och den internationella kontexten väldigt viktig – inte minst eftersom två tredjedelar, 65 procent, av den svenska möbelproduktionen går på export. TMF och de svenska utställarna kommer att träffa handelsminister Ewa Björling samt ambassadören Ruth Jacoby på plats under tisdagen den 8 april.

- Den svenska möbelindustrin har en god konkurrenskraft, och Sverige är idag den sjunde största möbeltillverkaren i EU. Milano-mässan är en oerhört viktig plats att synas på för att stärka sitt varumärke, säger Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling och ansvarig för möbler hos TMF.

Även utanför mässan, på utställningar runt om i Milano, är det sedan flera år en stark, svensk närvaro med såväl svenska inredare, formgivare, inköpare, arkitekter som journalister.
Business Sweden, VisitSweden och Svensk Form har tagit initiativ till en satsning under temat ”Swedish Design Goes Milan” där ett tjugotal möbelföretag, såsom Horreds Möbel, medverkar. Syftet är att marknadsföra svenska designprodukter och stärka Sveriges varumärke.
”The Swedish Presence-14” är en annan svensk samlingsutställning, där ett 40-tal varumärken och designers samlas vid den kända adressen La Pelota i Brera-distriktet. Bland annat medverkar möbelföretagen Balzar Beskow, Fogia, Kinnarps, Materia, NC Nordic Care och Skandiform.

Läs mer om Milano-mässan; www.cosmit.it

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling samt möbelansvarig på TMF,
tfn. 070-381 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se