TMF i siffror & TMF:s marknadsrapport från Trä- och Möbelföretagen, TMF: Avmattad bostadsmarknad orsakar vikande orderingång

Effekterna av en avmattad bostadsmarknad, med minskat antal bygglov och stagnerande nyproduktion, präglar flera stora branschgrupper inom trä- och möbelindustrin. Framförallt småhus men även dörrar, fönster och trappor har en vikande orderingång. Det visar TMF i siffror 1 2019, som innehåller den senaste statistiken för helåret 2018.
Samtidigt publiceras TMF:s marknadsrapport 1 2019 med omvärldsbevakning av bostadsmarknaden, inklusive en uppdatering av det ekonomiska läget för byggsektorn.

Åtta procents minskning av antalet bygglov för styckebyggda småhus har satt en klar prägel på trä- och möbelindustrin det gångna året. För påbörjade småhus har orderingången minskat med 20 procent jämfört med 2017. Samma trend gäller också för TMF:s produktgrupper dörrar, fönster och trappor. För dörrar och fönster är nedgången 5 procent respektive 5,5 procent medan försäljningen av trappor minskat med 10 procent under 2018 jämfört med 2017.

- Industrin kände av den minskade orderingången redan 2018, men nu när vi jämför med siffrorna ett år senare ser vi tydliga nedgångar svart på vitt – både avseende leveranser och orderingångar. Om avmattningen på bostadsmarknaden fortsätter– inte minst på grund av tuffa finansiella förutsättningar - påverkas ännu fler företag inom trä- och möbelindustrin, säger David Johnsson, vd på TMF.

Glädjande nog har möbelindustrin en fortsatt positiv utveckling, inte minst gentemot den globala marknaden - under 2018 ökade den svenska möbelexporten med fyra procent.

TMF i siffror 1 2019 innehåller även en utökad del om branschens lönebild - Löner och arbetsmarknadens struktur – som publiceras i nummer 1 av de två årliga rapporterna. Statistiken visar löneutvecklingen och åldersstrukturen för anställda i TMF:s medlemsföretag – statistik som samlas in av Svenskt Näringsliv och bearbetas av TMF.

TMF i siffror och TMF:s marknadsrapport är numera endast digitala och publiceras som två självständiga rapporter: Rapporterna publiceras två gånger per år, april och oktober.

Läs bifogade filer eller ta del av innehållet på tmf.se/tmfisiffror respektive ttmf.se/tmfsmarknadsrapport.
Följ TMF på Facebook, Instagram & Twitter: /traomobel, tmf_swe, @Traomobel

- David Johnsson, vd TMF, 070-597 72 67, david.johnsson@tmf.se
- Yvonne Identeg, statistik och marknadsdata, TMF, 08-762 72 19, yvonne.identeg@tmf.se
- Sophie Hammarskjöld, kommunikationschef TMF, 0722-05 87 81, sophie.hammarskjold@tmf.se