Begagnade barnkläder - trend bland unga föräldrar

Höstterminen har dragit igång i landets skolor, och det innebär inköp av skor och kläder till ett genomsnittligt värde av 956 kr per barn. Det visar en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Tradera. Många föräldrar väljer dock att göra en del av inköpen på begagnatmarknaden. Unga föräldrar i åldersspannet 25-34 år är den grupp som handlar mest barnkläder begagnat. Tre av fyra unga föräldrar uppger att de köper begagnade barnkläder till sina barn.

Bland de äldre föräldrarna, i åldersspannet 45-65 år, uppger bara drygt hälften att de handlar begagnade barnkläder. När man tittar på frekvensen så skiljer sig inköpen också åt. Var fjärde ung förälder uppger att de ofta handlar begagnade barnkläder jämfört med enbart fyra procent av de äldre föräldrarna.

- Inte helt oväntat så uppger unga föräldrar i hög grad att det är prisfrågan som är avgörande för att de ska handla begagnat. Dessutom så värderar unga föräldrar miljöaspekten av begagnade kläder mycket högre jämfört med äldre föräldrar. Äldre föräldrar uppger i högre utsträckning begagnade barnkläder som en möjlighet att hitta unika plagg till sina barn, berättar Christina Kilström, marknadschef på Tradera.

Trenden att unga föräldrar handlar mer begagnade barnkläder verkar dessutom vara på uppåtgående. Var fjärde ung förälder uppger enligt undersökningen att de har ökat sina inköp av begagnade barnkläder de senaste tre åren, jämfört med enbart 2 procent av de äldre föräldrarna.

- Unga föräldrar har förstås oftast yngre barn, som växer ur kläderna snabbare, så de har ett starkt incitament att handla begagnat. Dessutom ser användandet av e-handel lite olika ut i de olika ålderskategorierna. Yngre nätshoppar oftast mer frekvent, och vi vet att en väldigt stor del av de begagnade barnkläderna numera byter ägare på nätet, säger Christina Kilström.

Topp 3 - Varför köpa begagnade barnkläder
(Flervalsfråga)

Föräldrar 25-34 år

1. Billigare än att köpa nya kläder 80%
2. Bättre för miljön än att köpa nya kläder 58%
3. En möjlighet att hitta unika kläder 16%

Föräldrar 45-65 år

1. Billigare än att köpa nya kläder 61%
2. En möjlighet att hitta unika kläder 32%
3. Bättre för miljön än att köpa nya kläder 29%

Se bifogad topplista över populära sökord just nu inom Traderas barnkategori.

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Undersökningen genomfördes av YouGov under juli 2013. 513 svenska föräldrar i åldern 25-65 år, med barn i åldrarna 0-15 år, deltog i undersökningen.

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 4 miljoner unika besökare i månaden. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1 miljon produkter ute till försäljning är Tradera Sveriges största shoppingsajt. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera