Buda hem Annie Lööfs outfit från Almedalen – Kända profiler auktionerar ut plagg till förmån för Naturskyddsföreningen.

Under Almedalsveckan kommer en rad kända profiler inom politik, näringsliv och media att låna kläder från Almedalsgarderoben för att uppmärksamma och belysa frågan om hållbart mode. I år inleder Almedalsgarderoben även ett samarbete med Tradera och plaggen som lånas ut från Almedalsgarderoben kommer auktioneras ut under veckan till förmån för Naturskyddsföreningen.

Förra årets succé i Almedalen, Almedalsgarderoben inleder nu ett samarbete med Tradera som handlar om att uppmärksamma och värna om ett mer hållbart mode. För att ytterligare förlänga livstiden på de lånade plaggen kommer alla lånade plagg från årets upplaga av Almedalsgarderoben auktioneras ut på Tradera eller skänkas till välgörande ändamål.

– Det är jätteroligt att vi i år samarbetar med förra årets modesuccé i Almedalen. I och med att plaggen i år även auktioneras ut på Tradera förlängs kedjan, och fler får möjlighet att buda hem t.ex. Annie Lööfs outfit oavsett om man befinner sig i Almedalen eller inte, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Almedalsprofiler auktionerar ut sina outfits

Några av de som i år är lite extra medvetna kring sina klädval och slår ett slag för miljön genom att låna plagg från Almedalsgarderoben är, Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet, Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen, Alice Teodorescu, ledarskribent på Göteborgs-Posten, Per Bolund, finansmarknads- och konsumentminister, Ann Linde, EU- och handelsminister, Ann Söderlund, författare och journalist, Hanna Lidström, språkrör Grön Ungdom, Karin Johansson, vd Svensk Handel och Gustaf Reinfeldt, PR-konsult.

– Att öka tillväxten på ett hållbart sätt är en framtidsfråga för alla svenska företag. För modebranschen handlar det om att ha bra tillverkningsprocesser, både genom smarta, hållbara material och bra villkor. Här är flera svenska modeföretag goda förebilder. Det handlar också om att förlänga livslängden på kläderna. Då är nya affärsmodeller som utlåning, uthyrning, secondhandförsäljning och Almedalsgarderoben utmärkta exempel, säger Annie Lööf.

Almedalsgarderoben är ett initiativ från Svensk Handel och Swedish Fashion Council som innebär att man på plats i Almedalen kommer kunna låna plagg från svenska varumärken.

Garderoben finns i Handelns Hus, Donnersgatan 1 (mellan SVT studion och Almedalscenen) och är öppen måndag – fredag 09.00-17.00

Auktionerna startar torsdagen den 29 juni och pågår hela Almedalsveckan fram till och med söndagen den 9 juli. Överskottet från auktionerna kommer oavkortat att gå till Naturskyddsföreningen.

Länk till auktionerna: http://www.tradera.com/campaign/almedalsgarderoben

För mer information vänligen kontakta
Sofia Hagelin, presschef Tradera
shagelin@paypal.com, 0708877695