Här är julklapparna vi inte ville ha - Prylarna som lades ut på Tradera redan på julafton och juldagen.

Redan under julaftonskvällen började det ramla in tusentals annonser på Tradera med oönskade julklappar. Inte mindre än 35 procent fler annonser kom in i år jämfört med förra året. Det är kläder, heminredning och teknikprylar som toppar listan över vad svenskarna väljer att sälja vidare.

Tittar man på enskilda produkter så är det framförallt dam- och herrkläder, svenskt porslin & glas, mobiltelefoner, väskor, hudvård och parfymer som svenskarna väljer att sälja just nu.

– Att så många fler svenskar väljer att sälja vidare sina julklappar istället för att låta dem stå och damma i ett skåp är positivt. Det märks att det skett en attitydförändring. Man är mindre benägen att låta sina grejer samla damm eller att slänga dem. Man ser hellre att de får ett nytt liv hemma hos någon annan. Och det är ju jättebra för miljön, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

Ofta är det oönskade julklappar som säljs vidare, men det kan också vara att man väljer att uppgradera sin pryl, vilket t ex förklarar varför teknikprylar hamnar så högt upp. Man kanske har fått en ny mobiltelefon i julklapp och väljer att sälja sin gamla.

– Det är ju alltid en chansning att köpa kläder i julklapp, eftersom alltifrån passform, storlek och stil ska passa den som får plagget. Det kan säkert förklara varför kläder hamnar i topp på listan, säger Sofia Hagelin.

Topplista: Detta sålde vi vidare på Tradera den 24 – 25 december 2017

1.Kläder och skor (27%)

2.Heminredning (17%)

3.Mobil, dator och tv-spel (11%)