Traderas nya Bildsök: Fota och hitta matchningar på den cirkulära marknaden

Traderas nya Bildsök: Fota och hitta matchningar på den cirkulära marknaden

Nu kommer Bildsök, som gör det möjligt att fota ett objekt och få en matchning bland de miljontals bilder på varor på den cirkulära marknaden. Genom att sammanföra Traderas enorma utbud med Googles molnteknik, blir det enklare att välja bort nykonsumtion och i stället ta tillvara på det som redan finns.

På Tradera finns vid varje givet tillfälle miljontals bilder på varor som privatpersoner och företag har lagt upp till försäljning. Från modeplagg till inredning, möbler, teknik, accessoarer, samlarobjekt, konst, friluftsutrustning och mycket, mycket mer.

Nu lanserar Tradera den nya funktionen Bildsök, som möjliggör för användarna att snabbt och smidigt hitta objekt bland alla varor på den cirkulära marknaden.

”Ibland kan det vara svårt att veta vad man ska skriva för att söka efter en speciell sak. Traderas Bildsök gör det möjligt att söka efter något man ser framför sig eller från en bild man har hittat på nätet. På så vis blir det lättare för fler att upptäcka det enorma utbudet på Tradera och att handla cirkulärt blir både smidigare och roligare,” säger Stefan Öberg, VD på Tradera.

Bildsök bygger på Google Clouds teknologi för bildidentifiering. Sökfunktionen tillämpar maskininlärning för att identifiera form, färger, material, logotyper, mönster, proportioner och texturer i bilden. Denna information matchas sedan mot fem miljoner bilder på varor som finns på Tradera. I sökresultatet presenteras sedan användaren med länkar till likadana och/eller liknande produkter som för tillfället finns till försäljning på Tradera.

"Konsumenter idag förväntar sig en snabb, modern upplevelse," säger Eva Fors, Nordenchef Google Cloud. "Vi uppskattar vårt samarbete med Tradera, där vi stödjer dem i deras arbete att främja framväxten av en cirkulär ekonomi i Sverige, genom att erbjuda förstklassig teknologi till deras användare."

Så här fungerar Bildsök:
Den nya funktionen fungerar som en bilddriven sökfunktion. Användaren fotar objektet via appen och får direkt reda på om den eller liknande varor finns till salu på Tradera. Det kan vara allt från ett snyggt klädesplagg man hittar ute på stan till en inredningsdetalj man får syn på hemma hos en bekant. Det går även bra att använda en sparad bild, eller söka med en skärmdump på något intressant som dyker upp i flödet på sociala medier.

1. Ha enbart objektet du vill söka efter i fokus när du fotar
  2. Använd en bild med bra skärpa
  3. Välj en vinkel som tydligt visar hela objektet
  4. Undvik att fota mot en stökig bakgrund – objektet framför en vit vägg fungerar bäst

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
070 – 887 76 95, shagelin@paypal.com

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.