Rättelse: Svenskarna har prylar i garderoben för 50 miljarder kronor

Svenskarna hade mer saker i garderoben än vi någonsin kunde ana. 5 miljarder är egentligen 53,6 miljarder kronor. Vi ber om ursäkt för felaktigheten och det arbete vår felberäkning har skapat. I en nyligen genomförd undersökning uppger 9 av 10 svenskar att de har saker de aldrig använder i garderoben. Det uppskattade värdet av dessa prylar är allt ifrån någon hundring till långt över 20 000 kronor för vissa. Sammanlagt blir det prylar som svenskarna aldrig använder för över 50 miljarder kronor. Shoppingsajten Tradera frågade nyligen cirka 1 000 svenskar i åldrarna 18 - 70 år om deras shoppingvanor. Det visade sig att svenskarna har saker till ett genomsnittligt värde av 8 507 kronor per person som de aldrig använder. Men enligt undersökningen verkar det också som att många börjar se värdet av sina gömda skatter. Över 60 procent av de tillfrågade i undersökningen uppger nämligen att de hellre säljer sina saker på nätet än att de slänger dem. – Det finns väl knappast någon som inte har samlat på sig en massa saker genom åren som man aldrig använder, och det verkar som att det finns en hel del gömda skatter i svenskarnas garderober. Vi märker helt klart att allt fler nu säljer gamla prylar istället för att bara ge bort eller slänga dem, säger Fredrik Åhlberg, vd på Tradera. Svenskar i åldern 35-40 år är de som samlat på sig mest prylar genom åren. I genomsnitt uppskattar de att de har saker till ett värde av cirka 11 400 kronor i garderoben. Åldersgruppen 18-34 år har kanske inte hunnit fylla på med så många prylar ännu men har ändå saker till ett värde av ungefär 5 700 kronor i sina garderober. Pensionärer verkar vara något bättre på att ta tillvara på sina saker och uppskattar värdet på sina magasinerade prylar till cirka 9 000 kronor. Stor efterfrågan på Kläder, konsumentelektronik och skivor Nästan oavsett av vad du har i garderoben så finns det sannolikt en efterfrågan på dem, men du som sitter på kläder, barnkläder, teve-apparater & tevespel, mp3-spelare, mobiltelefoner eller skivor som du inte använder kan förmodligen räkna med att göra en riktigt bra affär. Det är nämligen områden där efterfrågan är extra stor just nu. Bara under senaste veckan har det sålts 21 586 par barnkläder och 4675 tevespel, enbart på Tradera. – Barnkläder blir hetare och hetare men exempelvis mobiltelefoner och mp3-spelare är väldigt heta byten och har i regel ett väldigt bra andrahandsvärde. På skivfronten vet vi att många just nu letar efter skivor med bland andra Beatles, Rolling Stones och Kent, fortsätter Fredrik Åhlberg. Prisexempel på nyligen avslutade auktioner hos Tradera: LP-Skiva, The Beatles - "Magical mystery tour" 2-EP: 500 kronor CD-Skiva, Kent - Du & Jag döden: 61 kronor Bok, August Strindberg - Giftas: 125 kronor Bok, Camilla Läckberg - Tyskungen: 126 kronor Vinterjacka, The North Face: 960 kronor Vinterjacka, Polarn & Pyret : 225 kronor TV-spel, Xbox, två kont. 9 spel: 1200 kronor Bokhylla, Billy, IKEA: 290 kronor Så lyckas du med din försäljning: 1.Sätt en säljande rubrik. En genomtänkt och tydlig rubrik gör det lättare för din auktion att stå ut och gör att fler tittar på din produkt 2. Sätt ett lågt utropstid och tänk på auktionstiden Auktioner med låga utropspris gör att fler får upp ögonen för din vara. Auktioner med låga utropspris går ofta för högre pris än auktioner med höga utropspriser. Välj inte heller en för kort auktionsperiod. Vissa produkter behöver ligga uppe en längre tid så att fler hinner få upp ögonen för dina vara. Mellan en och två veckor brukar fungera för de flesta. 3. Gör en tydlig auktionsbeskrivning Tänk dig in i en köpares situation. Om du skulle köpa den här produkten, vad skulle du då vilja veta? Tänk på att beskriva skicket och alla detaljer nogrannt. Om du till exempel ska sälja en tröja. Skriv då inte bara vilken storlek utan mät exempelvis ärmar och skriv ut alla tänkbara mått. Skriv också vem som betalar frakten och ta också reda på hur hög fraktkostnaden är. 4. Bilder bilder och bilder Ibland kan det räcka med en enda bilder men ofta är det bättre med flera bilder. Ta tydliga bilder från olika vinklar. 5. Använd dig av säkra betalningsmetoder. Genom att du tar emot säkra betalningsformer som till exempel PayPal eller Payson så kan köpare känna sig tryggare. En säker betalningsform gör att köparen har ett visst skydd om varan inte skulle komma fram eller om den skulle avvika från beskrivningen. Fakta om undersökningen Undersökningen genomfördes av Easy Research på uppdrag av Tradera. 1 102 svenskar över 18 år var med och svarade. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Skärheden, Presschef Tradera Tel: 0707-30 07 29, E-mail: fskarheden@ebay.com