Retrospel populärast på nätet

I snitt säljs cirka 20 000 tv- och dataspel och 1 100 spelkonsoler varje månad på auktionssajten Tradera. Den spelkonsol som sålde mest under januari var Nintendo 8-bit NES, enligt statisitk som auktionssajten har tagit fram. Det mest efterfrågade spelet under samma månad blev de numera smått kultiga Super Mario-spelen. - Vi ser att både utbud och efterfrågan ökar i kategorin TV- & dataspel. Dessutom märker vi att det är vanligt att spelare säljer sina gamla spel när de har tröttnat för att tjäna pengar och kunna köpa nya spel som de är intresserade av att testa. Sen att just gamla klassikerna är så populära kan säkert vara ett tecken på att spel också har fått ett samlarvärde, säger Fredrik Åhlberg, vd Tradera. Mest sålda tv- och dataspel på Tradera under januari 2007: 1. Nintendo 8-bit NES 2. PS2 3. Super Nintendo 4. Xbox 5. Sega Megadrive 6. Gamecube 7. Gameboy Mest efterfrågade tv-och dataspelserier på Tradera under januari 2007: 1. Super Mario 2. World of Warcraft 3. Sims 4. Zelda 5. Singstar 6. Final Fanstasy 7. GTA 20 400 spel sålda under januari Statistik visar att det såldes 20 400 tv-spel och 1 176 spelkonsoler på Tradera i januari. Statistiken visar också att 41 procent av de som köper tv- och dataspel på sajten är kvinnor och 59 procent är män. Snittåldern för de som handlar tv- och dataspel på Tradera är 33 år.