Så handlar du säkert på nätet i höst

Hösten är här och handeln på nätet ökar. På Tradera avslutas flera hundratusen transaktioner varje vecka. I de allra flesta fallen görs affären upp till både köparens och säljarens belåtenhet och när någon är missnöjd beror det oftast på missförstånd som kan redas ut. I ytterst få fall rör det sig om regelrätta bedrägerier.

Vi vill slå ett slag för säker e-handel och kommer här med några handfasta tips som gör dig e-smart! Med sunt förnuft kommer man riktigt långt, men följande kan vara bra att tänka på.

• 1. Lär känna säljaren steg 1
  • Innan man bjuder eller handlar på Tradera är det viktigt att ”lära känna” säljaren. Titta alltid på säljarens omdömen för att få en bild av hur säljaren skött sina affärer hittills. Ta reda på så mycket som möjligt om säljaren. Många säljare lägger ner mycket tid på sitt personliga meddelande. Där kan finnas intressant information om säljaren. Var extra försiktig i de fall där du inte kan se någon historik, eller på annat sätt inte kan skapa dig en bra bild av säljaren - speciellt innan du bjuder på dyrare objekt eller väljer att köpa via ”köp nu”.

• 2. Lär känna säljaren steg 2
  • Se efter vilka övriga objekt säljaren har ute till försäljning. Har en privatperson till exempel flera nya och populära mobiltelefoner, datorer eller kameror ute till försäljning bör man vara försiktig!

• 3. Betalning
  • Vi rekommenderar att du vid transaktioner som rör mycket pengar använder dig utav säkra betalningsalternativ med leveransgaranti. Vi rekommenderar att du använder betalningslösningar med försäkran. Betalar du t ex med PayPal kan du bli ersatt om din vara inte kommer fram. Payson erbjuder leveransgaranti (såkallad Paysongaranti) och håller som tredjepart i pengarna tills du fått din vara levererad.

• 4. Produktkunskap
  • Om du ska köpa teknik, vet du att produkten har precis de egenskaper du letar efter? Läs objektsbeskrivningen noga. Är det något som är oklart, vänd dig till säljaren och ställ frågor innan du lägger ett bud!

• 5. Frakt
  • Om varan ska skickas hem till dig, titta på fraktpriset innan du budar. Står det inte i annonsen, skicka ett mail till säljaren och fråga. Vi rekommenderar även att försändelser skickad med spårbara fraktalternativ.

• 6. Falska e-postmeddelanden
    Skräppost är något som florerar frekvent över hela Internet. En del skräppostmeddelanden är bara irriterande medan andra kan vara rent bedrägliga. För att man ska kunna skydda dig på bästa sätt är det viktigt att känna till vilka typer av skräppost som finns, och vad avsändarens syfte med dessa är. Följer man dessa råd är man en bra bit på väg:
    • Gör aldrig affärer via e-postförfrågan på grund av risken för identitetsstöld eller andra typer av bedrägerier.
    • Lämna aldrig ut dina personuppgifter eller annan känslig information om du är det minsta osäker på vem avsändaren är. Ett e-handelsföretag frågar ALDRIG en användare efter sina användaruppgifter.
    • Var försiktig med e-postlänkar till sidor där du uppmanas att ange dina inloggningsuppgifter eller annan personlig information.

Mer information hittas på Traderas sida om säkerhet:

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
    achrona@ebay.com
    08-505 10 552 alt. 0735-088803

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2,2 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
    Shoppingtips från Tradera, Tradera på Facebook, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Bloppis på Tradera.