Svenska män handlar gärna julklapparna i sista stund

Vi spenderar i genomsnitt mellan 2 000 och 5 000 kronor på julklappar varje år, ägnar flera dagar eller mer åt julklappsletande och majoriteten handlar minst 10 julklappar var. Bland kvinnorna börjar många leta julklappar redan i september, medan männen gärna handlar sina klappar dagarna innan jul. Allt enligt en undersökning av svenskarnas julklappsshoppande genomförd på uppdrag av Tradera. Hur mycket tid, pengar och energi lägger vi på julklappsshoppandet varje år och hur viktiga är julklapparna i julfirandet egentligen? I en undersökning har 509 svenskar mellan 18 och 64 år svarat på frågor om sin inställning till julhandeln och utsett sin egen ”årets julklapp”. Fler män handlar julklapparna dagarna innan julafton De flesta av oss inhandlar våra julklappar i december månad och lägger enligt undersökningen flera dagar på att springa i affärer och handla julklappar varje år. Det verkar dock finnas vissa skillnader mellan kvinnor och män när det handlar om att börja planera sina inköp. Var femte tillfrågad kvinna uppger att hon börjar leta julklappar i september eller tidigare, medan nästan var fjärde man säger att de gör sina inköp dagarna innan julafton. Närmare 50 % mellan 18-35 år kan tänka sig att slopa springandet i affärer och i stället handla sina julklappar på nätet – särskilt om det finns pengar att tjäna. Kvinnorna får oftare ångest för att de handlat för mycket Majoriteten av de tillfrågade svenskarna spenderar mellan 2 000 och 5 000 kronor, men 15 % av svenskarna mellan 31-45 år lägger upp till 10 000 kronor på julklapparna varje år. Majoriteten handlar 10 julklappar eller fler och bland kvinnorna uppger närmare var femte att hon köper mellan 20 och 30 julklappar. 30 procent av kvinnorna säger också att de brukar känna att de spenderat för mycket pengar på julshoppingen, medan hela 74 procent av männen menar att de inte brukar uppleva att de spenderat för mycket. Platt-tv är årets julklapp enligt svenskarna själva Endast 4 procent av de tillfrågade svenskarna håller med om att ljudboken bör bli årets julklapp 2006. I stället utnämner nära procent platt-tv till 2006 års självklara julklapp, och hela 41 procent uppger att de planerar att köpa en platt-tv. Bland svenskarnas egna utnämningar till årets julklapp märks även Mp3-spelare, upplevelser och spa-behandlingar. Korta fakta från undersökningen: • 52 % av svenskarna köper fler än 10 julklappar. • Fler än var tionde svensk lägger mellan 5 000 och 10 000 kronor på julklappar, och 15 % av svenskarna mellan 31-45 år lägger upp till 10 000 kr. • 49 % av svenskarna mellan 15-30 år handlar gärna sina julklappar på nätet – särskilt om det innebär att de sparar pengar. • Var femte kvinna börjar leta julklappar i september eller tidigare. • 7 % av svenskarna köper inga julklappar. • Nära en tredjedel av kvinnorna uppger att brukar känna att de lagt för mycket pengar på julklappar. • 74 % av männen uppger att de inte brukar känna att de lagt för mycket pengar på julklappar. • 41 % uppger att de planerar att köpa platt-tv. Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Quickwise Zapera i november 2006. 509 respondenter mellan 18-65 år svarade på undersökningen. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Skärheden, Public Relations Manager eBay & Tradera Tel: 0707-300 729 E-mail: fskarheden@ebay.com