​Svenska studenter lägger i snitt 4107 kr på att inreda sitt studentboende

Nu drar höstterminen snart igång och många studenter förbereder sig inför en ny termin. Som student lever man oftast knapert och man har inte en förmögenhet att lägga på studentlyans inredning. Begagnat kan därför vara ett smart drag. Enligt Traderas senaste undersökning har en av tre köpt begagnade möbler eller inredning till sin studentlya och i snitt lägger man som student 4107 kr på sitt studentboende.

En av tre har någon gång köpt begagnade möbler eller inredning till sitt studentboende visar Traderas nya undersökning. De som i minst utsträckning köper begagnad inredning till sina studenthem är studenter i Stockholm. Bara 10% av studenterna i Stockholm jämfört med 62% i norra mellersta Sverige. Undersökningen visar också att ungefär en fjärdedel av möblemanget eller inredningen hos svenska studenter är inköpt begagnat.

– Genom att köpa begagnat kan du spara många tusenlappar. Speciellt när det gäller inredning och möbler. På Tradera kan du göra riktiga klipp och buda hem fina fynd till lyan för en tusenlapp. Dessutom får du ett lite mer personligt och unikt hem, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Svenska studenter lägger i snitt 4106,57 kr på att inreda sitt studentboende. Kvinnor lägger vanligtvis ner mer pengar än män på sitt studentboende (4328 jämfört med männen 3865).

Stolar mest populärt
De prylarna som man helst köper begagnat är stolar, skrivbord, porslin och bokhyllor. Men även lampor är populärt att köpa begagnat till sina studentboenden enligt Traderas senaste undersökning. För stockholmarna är porslin det man helst handlar begagnat.

– Vi ser på Tradera att kategorin inredning är väldigt populärt just nu, det märks att svenskarna är tillbaka från semestern nu och tar tag i inredningen hemma, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

För mer information vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef på Tradera
shagelin@paypal.com

Såhär mycket lägger studenter på inredning till sina studentboenden regionalt:
Stockholm                        5463 kr
Skåne Halland, Blekinge   4894 kr
Norra mellersta Sverige    4438 kr
Södra mellersta Sverige   3088 kr
Norra Sverige                   1138 kr

Detta köper man helst begagnat till studentlyan:
1. Stolar 18%
2. Skrivbord 11%
3. Porslin 11%
4. Bokhylla 11%
5. Lampor 10%
6. Soffa 8%
7. Mattor 6%
8. Köksmöbler 4%
9. Kuddar 2%
10. Säng 2%
11. Gardiner 1%

Detta köper helst kvinnor begagnat till sina studentboenden:
1. Stolar
2. Porslin
3. Lampor
4. Skrivbord

Detta köper helst män begagnat till sina studentboenden:
1. Stolar
2. Mattor
3. Bokhyllor
4. Soffa

Traderas bästa tips för att inreda studentlyan med second hand fynd
1. Ha viktiga mått i studentlyan uppskrivna på en lapp så du kan kolla att möblerna du köper får plats.

2. Tänk brett. Inte bara soffan, sängen, bordet och stolarna kan köpas second hand. Porslin, lampor, linnehanddukar, glas, konst, ullfiltar och mattor kan man fynda. Dessutom ger det ditt hem en personlig stil.

2. Kolla skicket innan du slår till. Granska bilder, ställ gärna frågor till säljaren.

3. Håll koll på utbudet så du inte missar något fynd. Om du har favoritdesigners, lägg upp så du får ett mejl från Tradera när just det du söker kommer in.

4. Köp inte saker för att det är trendigt eller rätt! Köp det du själv gillar.

5. Om något du köpt inte passade, sälj vidare till någon annan istället.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16-19 juni 2017 har sammanlagt 1002 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre.