Svenskarna lägger drygt 20 miljarder på födelsedagspresenter

Många känner säkert igen sig i att släkt och vänners födelsedagar radar upp sig som ett pärlband under våren, som är den vanligaste tidpunkten att fylla år i Sverige. Och vårens alla födelsedagskalas kan bli en dyr historia. I snitt lägger svensken 3 055 kr på födelsedagspresenter på ett år, det visar en undersökning utförd av YouGov på uppdrag av Tradera¹.

Svenskarna köper på ett år födelsedagspresenter till i genomsnitt drygt sju personer. Det innebär att vi lägger i snitt 427 kronor på födelsedagspresenter till varje person. Mest pengar spenderar svenskarna på sina barn som de lägger 1 178 kr på, följt av sin partner som de köper presenter till för 909 kr i genomsnitt.

- Det är inte lätt att hitta den perfekta presenten i vanliga fall, och inte blir det lättare när födelsedagarna klumpar ihop sig. Med lite framförhållning kan nätet vara ett tidsbesparande shoppingalternativ till fysiska butiker. Vår undersökning visar också att många gärna handlar födelsedagspresenter på nätet, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.

Kvinnorna köper till flest och spenderar mest
Undersökningen visar att det är kvinnorna som tar det största ansvaret för att köpa presenter till familj och vänner. Kvinnor köper presenter till i genomsnitt drygt 8 personer medan männen köper till knappt 6 personer. Kvinnorna spenderar generellt också mer pengar på presenter jämfört med männen. När det kommer till att köpa presenter till sin partner uppger dock männen att de lägger i snitt 971 kr på present till sin partner medan motsvarande siffra för kvinnorna är 844 kr.

Den vanligaste födelsedagen varierar från år till år men infaller nästan alltid på våren².

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

1 Undersökningen utfördes av YouGov på uppdrag av Tradera i mars 2013. 3685 respondenter deltog i studien. Antal personer i Sverige mellan 18‐74 år från SCBs senaste mätning, 6 818 013 personer (3 055 kr * 6,818 milj = 20,8 miljarder).

² I år inföll den vanligaste födelsedagen den 22:a mars då 25 254 svenskar fyllde år. Näst vanligaste födelsedagen år 2013 är den 18:e april. Flest barn föds i Sverige numera i juli månad sedan drygt 10 år tillbaka. (Statistik från Statistiska Centralbyrån)

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 4 miljoner unika besökare i månaden. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1 miljon produkter ute till försäljning är Tradera Sveriges största shoppingsajt. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera