Svenskarna rustar för hösten

Hösten kommer nu intågande och många svenskar börjar rusta för kallare tider och inomhusaktiviteter. Det är för många dags att uppgradera sin höstgarderob och sina prylar, vilket kan bli en ganska dyr historia. Men det är lite smartare att handla på Tradera där man får en mildare belastning på plånbok och miljö.

Just nu är det högsäsong för höst- och vinterkläder och många spenderar både tid och pengar på att uppgradera garderoben. På Tradera är kläder en av de hetaste kategorierna just nu. Men det går även att finna andra tydliga tecken på att man rustar för kylan. Kategorin för böcker har nästan tiodubblats i antal auktioner sedan sommaren, ”Fitness och gym” dubblerats liksom ”Bygg och verktyg” samt ”DVD-filmer”. Kategorier som ”Bikini och badkläder” har förståeligt nog krympt till en tredjedel av sommarens antal liksom kategorin för bröllopsrelaterat.

-       Det är tydligt att man nu gör sig redo att gå i ide över vintern och har som ambition att göra det så bekvämt och mysigt för sig innan kylan slår till ordentligt. Lite kul är det också att intresset för graviditets- och barnböcker dubblerats jämfört med sommaren, säger Anna Chrona pressansvarig på Tradera.

Att handla begagnade kläder och prylar istället för att köpa nytt är inte bara ekonomiskt smart det gynnar även vår natur. Enligt siffror från Naturskyddsföreningen sparar man till exempel 97 % av den energi som skulle gå åt till att producera nya plagg när man handlar begagnat.

Vintergarderober, exempel på nyligen avslutade auktioner:

Vintergarderob, dam

Stövlar
, Kavat: 150 kr

Totalt: 371 kr

Topp fem mest eftersökta klädesplaggen på Tradera just nu:

• Skor
  • Stövlar
  • Jacka
  • Overall
  • Kängor
  • Topp fem mest eftersökta klädmärken på Tradera just nu:

• Odd Molly
  • Acne
  • Adidas
  • Gant
  • Fjällräven
  • Här kan du kolla vad dina prylar är värda

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
    achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2,2 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
    Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera