Sveriges samlare är stolta och många

I en undersökningen genomförd av YouGov på uppdrag av Tradera uppger över hälften av svenskarna att de samlar på något. Två av tre samlare är mycket stolta över sin samling och visar gärna upp den för sina vänner.

Att svenskarna samlar mycket märks inte minst på Tradera där många samlare möts för att hitta nya samlarfynd. Exempelvis är kategorierna för porslin, mynt, vykort och antikt välbesökta bland samlare och har tillsammans nästan 100 0000 nya auktioner i veckan.

– Att samla är något av en folksport i Sverige. Utmaningen var länge att samlarna sällan kunde mötas med undantag för årliga mässor och lokala auktioner. Tradera har därför sedan start varit en uppskattad mötesplats där samlarna kan träffas 365 dagar om året, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.

Över hälfterna av svenskarna samlar
När Tradera undersökte svenskarnas samlarintresse visade det sig att det var rekordstort – över hälften av svenskarna samlar på något. Mest samlar man i norra mellersta Sverige. Där samlar 56 procent på något. Som samlare är man också normalt väldigt stolt över sin samling, 68 procent uppger att de gärna visar upp sin samling för andra.

Allt går att samla på
Att det går att samla på det mesta visar följande exempel på:

Kent Jönsson, 65 år har 31 000 pennor. Det började när han arbetade som resemontör och fick pennor som blev liggandes i bilen. Till slut tog han hem dem och samlandet var igång. Idag är han flitig på Tradera och har inrett ett helt rum med skåp för sina pennor som sorteras i bokstavsordning.

Jerker Pettersson från Vara började samla på vykort på 70-talet. Han har den största samlingen av vykort från just Vara med över 500 exemplar och en total samling om cirka 6 000 vykort.

Snablar vilken samling, utbrister många när de kommer till Lotta Nyholms lägenhet i Hageby, Norrköping. Lotta har samlat över 3 000 prydnadselefanter, varav många hon fyndat på Tradera.

Se fler sköna samlare på:

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Yougov under oktober 2009. 1 026 svenskar mellan 18-65 år var med och svarade på webbenkäten.

För ytterligare information eller för att komma i kontakt med samlare kontakta:
Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@tradera.com

Fynd värda att snacka om
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största sajt enligt KIA-Index.