Tom semesterplånbok får påfyllning av garderobsstädning

Så här i slutet av sommaren känner du kanske att du har gjort av med mer pengar än vad du hade planerat? Grävde semestern djupare hål i plånboken än vad den egentligen tål? I så fall är du inte ensam. På shoppingsajten Tradera märks sommarens utsvävningar genom ett ökat antal auktioner. - Just den här tiden på året ser vi en ökning av antalet transaktioner på sajten och när vi pratar med våra medlemmar märker vi också att fler och fler säljer just för att få ett extra tillskott i kassan exempelvis efter en dyr sommar, säger Traderas vd Fredrik Åhlberg. Att snåla under semestern var inget populärt alternativ i år. Av de tillfrågade i en färsk undersökning som Tradera gjort säger 56 procent att de räknade med att öka konsumtionen och unna sig lite extra lyx under semestern. Den grupp som ville unna sig mest semesterlyx är pensionärer mellan 65 och 70 år. Bland dem svarar hela 65 procent att de lyxar till det lite extra under sommarmånaderna. För landets unga ser det däremot ut att ha varit en kärvare sommar. Bara hälften, eller 51 procent av personerna mellan 18 och 25 år, ansåg sig ha råd att göra något speciellt i sommar. 28 procent i samma åldersgrupp sa att de överhuvudtaget inte hade råd att åka iväg på semester. Däremot sa 20,4 procent i samma grupp att de tänkte åka iväg på semester trots att de egentligen inte hade råd. För dem som levt ut lite för mycket under semestern och som fortfarande har för mycket månad kvar i slutet av pengarna har Fredrik Åhlberg ett enkelt råd som snabbt ger ett extra tillskott - sälj dina gamla prylar. - Vi ser generellt att konsumenter blir bättre och bättre på att värdesätta saker som de har hemma men som de själva inte använder. Istället för att låta prylarna ligga kvar i garderoben är det allt fler som säljer prylarna. Två populära kategorier som kan säljas för att få ett extra tillskott är mp3-spelare och mobiltelefoner. Och svenskarna har gott om mobiltelefoner hemma i lådorna. Enligt Traderas undersökningar äger var femte svensk fler än tre mobiltelefoner och var tionde äger fler än fem mobiltelefoner. - Mobiltelefoner brukar kunna ge bra med pengar. Vi hör emellanåt säljare som får ut nästan lika mycket pengar som mobiltelefonen kostade när den var ny. Viljan att göra sig av med saker som inte används är relativt hög. Hela 60 procent säger att de kan tänka sig att sälja saker de inte använder. Men det verkar inte vara mobiltelefoner eller mp3-spelare som svensken i första hand skulle sälja för att betala sommarens utsvävningar. Istället är det böcker följt av tv-spel och kläder som ryker först när ekonomin är skral. Detta skulle svenska folket i första hand sälja för att rädda semesterbudgeten: 1. TV-spel 2. Böcker 3. Kläder 4. Smycken 5. Möbler Fakta om undersökningen Undersökningen genomfördes av Easy Research på uppdrag av Tradera. 1 102 svenskar över 18 år var med och svarade.