Tranås Energis servicetekniker kör förnybart

Sedan en månad tillbaka åker Tranås Energis båda servicetekniker förnybart. I slutet av året köptes nämligen ännu en elbil in, den här gången en Nissan e-NV200.

För snart fyra år sedan köpte Tranås Energi in sin första eldrivna servicebil, en Renault Kangoo, som sedan dess rullat i Tranås tätort och i närområdet. De positiva erfarenheterna av denna gjorde valet enkelt när det blev dags att byta ut nästa servicebil och i slutet av november levererades en ny eldriven Nissan e-NV200.

På dagarna används bilen vid service av fjärrvärmekundernas centraler och på nätterna laddas den upp med ny förnybar el. Med fullt batteri kan den köras ungefär 10 mil, vilket räcker gott och väl då den till största del används i Tranås tätort.

– Bilen är tyst och smidig och passar perfekt för ändamålet, det är ingen stor skillnad mot att köra en vanlig bil säger Robert Stålknapp, som är servicetekniker och kör bilen till vardags.

Sedan tidigare ingår även en eldriven Nissan Leaf samt två elhybrider i elbilsparken. Tranås Energi samarbetar även med Tranås kommun kring deras elbilspool med elbilar, som den egna och kommunens personal såväl som allmänheten kan utnyttja.

– Då vi är ett energibolag – och dessutom ett energibolag med en tydlig miljöprofil – är det en självklarhet att satsa på elbilar. Jag är övertygad om att eldrivna bilar kommer utgöra en betydande del i framtidens fordonsflotta i Sverige, säger Niklas Johansson som är vd på Tranås Energi.