Åsvallehults förskola får grönare värme

Nu sätts spaden i backen för att ansluta Åsvallehults förskola till fjärrvärme. Under året byggs förskolan till och i samma veva ser Tranåsbostäder över uppvärmningen av lokalerna. Tidigare har det inte varit möjligt att ansluta förskolan till fjärrvärme, men nu har Tranås Energi bättre kapacitet i sin fjärrvärmekulvert på söder och kan därför leverera värme till fler. Elvärme byts nu ut mot Tranås Energis biobränsleeldade fjärrvärme som dessutom är märkt med ”Bra Miljöval”.

Sören Carp, VD på Tranåsbostäder, är nöjd med satsningen. ” Det här är ett viktigt steg i vårt miljöarbete. Vi har som mål att våra fastigheter ska värmas med förnybar energi och vara så energieffektiva som möjligt.”

”Det känns bra att kunna erbjuda allt fler fastighetsägare i Tranås att ansluta sig till fjärrvärmen” säger Niklas Johansson, VD på Tranås Energi. ”Vi bygger just nu ut vår fjärrvärmeproduktion och samtidigt har vi en långsiktig utbyggnadsplan för de delar av Tranås som ännu inte fått tillgång till fjärrvärme.”

Tranås Energi räknar med att anslutningen är färdig så att värme kan levereras i slutet av augusti och ombyggnationen av förskolan beräknas vara färdig till årsskiftet.

För mer information kontakta Tranås Energi´s VD, Niklas Johansson.
0140-681 14, Niklas.johansson@tranasenergi.se

För bildmaterial kontakta informatör Elin Karlsson