Hubbarp, Ängaryd och Sommen får fiber!

Tranås Energi fortsätter att bygga ut fibernätet TRAMAN. Denna gång står Hubbarp och Ängaryd i Tranås samt norra delen av Sommen på tur att anslutas.

Utbyggnaden av fibernätet TRAMAN går i ett högt tempo. Nyligen avslutade Tranås Energi sina senaste projekt i Stoeryd och södra Sommen och under maj planeras även alla nya kunder på Söder i Tranås vara inkopplade.

Under våren har Tranås Energi projekterat för tre nya områden och nu står det klart att TRAMAN-utbyggnaden fortsätter i Hubbarp, Ängaryd och norra Sommen. Grävningen av stomnätet i Hubbarp planeras sättas igång redan i början av juni, till hösten blir det dags för Ängaryd och Sommen.

- Vi är glada för det stora intresse som finns och vi avser att bygga vidare i ett högt tempo. Till 2018 räknar vi med att tillgängligheten till fiber i Tranås kommun uppnått närmare 95 %, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi.

Den som missat att skicka in sin beställning har fortfarande möjlighet att göra detta, men bör i så fall höra av sig snarast för att inte försena projekten.

Med fibernätet TRAMAN får anslutna kunder möjlighet till tjänster som bredband, tv, telefoni, larmtjänster mm. Idag finns AllTele, Junet och VÖKBY som tjänsteleverantörer i nätet. TRAMAN tillåter i dagsläget hastigheter upp till 100 Mbit, men förbereds för att klara gigabit-hastighet. Driftsäkerhet som skapar möjligheter!

• fibernät

• Tranås