Ny laddstation för elbilar i Tranås

Idag har Tranås Energis senaste miljösatsning invigts, den solpaneldrivna laddstationen för elbilar på Parkhallens parkering. Tranås kommunalråd Anders Wilander blev den första att sätta laddaren i en av Tranås Energis elbilar.

Stationen har ett tak av solpaneler och är utrustad med så kallade semisnabbladdare, vilket innebär att bilen, beroende på vilken typ av likriktare den har, kan laddas full på ca fyra timmar. En ren elbil kräver idag ca 25 kWh och en elhybrid ca 10 kWh per laddning.

Laddstationen har tre platser och är öppen för allmänheten dygnet runt. Det kommer att vara gratis att ladda till och med första april, då ett smidigt betalsystem via Park & Charge införs. Kostnaden blir då 2,50 kr/kWh, alltså drygt 60 kr per fulladdning.

Den som vill ladda sin bil regelbundet registrerar sig på Park & Charges hemsida, får hem en tagg som registreras vid laddningstillfället och betalar sedan för de laddningar som gjorts via en månadsfaktura från Park & Charge. Den som inte laddar regelbundet kan istället välja att betala för sin laddning med kort direkt.

Utöver laddstationen vid Parkhallen planerar Tranås Energi att sätta upp laddstolpar på ytterligare två platser under året, varav den ena en snabbladdare som laddar bilen 80 % full på 30 minuter. De tre tidigare laddstolparna kommer också att stå kvar, så det finns alltså bra förutsättningar för att köra elbil i Tranås.

- Utvecklingen går fort och försäljningen av elbilar ökar, därför är det viktigt att vi som energibolag hänger med och är förberedda genom att bygga ut infrastrukturen för laddning. Jag är övertygad om att en stor andel av framtidens fossilfria fordonsflotta kommer utgöras av elbilar. Bilarna som ”tankar” i våra stationer drivs dessutom med förnyelsebar och lokalproducerad energi, säger Niklas Johansson, vd på Tranås Energi AB.

Solpanelerna på stationens tak producerar 5000-6000 kWh/år beroende på antal soltimmar. Det motsvarar 200-240 laddade elbilar. Under mulna dagar och kvällar är det Tranås Energis egenproducerade och Bra Miljövalsmärkta el från vattenkraft och kraftvärme som finns i laddarna.

• elproduktion

All el och fjärrvärme vi säljer är 100 % förnybar och som enda energibolag i Sverige har vi mottagit diplom från Älvräddarna för vår miljöanpassade vattenkraft.