Tävling ska snygga till Tranås elskåp

I lördags den 25 augusti gick startskottet för höstens stora tävling i Tranås. Det är Tranås Energi tillsammans med Tranås kommun Kultur & Fritid, Tranås Tidning/Annonsbladet samt Tranås konstförening som arrangerar en tävling som går ut på att pryda tretton av elskåpen i Tranås med allmänhetens konstverk.

Under årets version av Konstrakan i Tranås lanserades den Elskåpstävling som kommer att pågå under hela hösten. Som namnet antyder går tävlingen ut på att pryda tretton av elskåpen i centrala Tranås med allmänhetens verk. Tävlingen är öppen för alla och så länge bidraget går att trycka är det bara fantasin som sätter gränsen för vad det blir, en målning, ett foto eller något annat.

Förutom att få sitt verk utställt mitt i stan har man även chans att vinna ett första pris bestående av ett presentkort på två hotellnätter för två personer i London, Paris, Barcelona eller någon annan av Europas städer.

- Vi har redan märkt av ett stort intresse hos allmänheten och vi hoppas på många spännande bidrag, säger Erika Brokvist, marknadschef på Tranås Energi.

Vinnarna utses dels genom folkets röst och dels genom en jury bestående av representanter från arrangörerna, konstnären Eva Boström och Thommy Wisén från Tranås konstråd. Mer information, möjlighet att skicka in sitt bidrag samt rösta på inkomna bidrag finns på Tranås Energis Facebook-sida www.facebook.se/tranasenergi. Man har fram till 15 oktober på sig att delta och så fort bidrag publicerats kan man att rösta på dem. Röstningen pågår till och med 31 oktober och vinnarna presenteras därefter i Tranås Tidning. De vinnande bidragen kommer att finnas uppsatta på de utvalda elskåpen lagom till tändningen av ljusslingorna i Tranås i mitten av november.

• el
  • elskåp