Tommy Svensson är Årets GRC-profil 2015!

Den 4 februari 2015 avslöjades slutligen vinnaren av Årets GRC-profil 2015 under ett event på Sveavägen 20. Vi riktar därför ett stort grattis till Tommy Svensson, säkerhetsexpert på Svenskt Näringsliv och ansvarig för Näringslivets Säkerhetsdelegation, som är Årets GRC-profil 2015!

Tommy har under många år varit tongivande inom Svenskt Näringslivs säkerhets- och riskarbete. Han har inte enbart varit en länk mellan näringslivets intressenter, utan har också, genom sitt outtröttliga engagemang, skapat en brygga mellan näringsliv och myndigheter, inte minst när det gäller säkerhetsjuridik.

– Tommy är, trots hård konkurrens, en klar vinnare i mina ögon. Tommy har med en svårslagen drivkraft och en stor nypa humor inte bara agerat inom sin roll som säkerhetsexpert utan även varit en folkbildare inom området. Inte minst genom hans många böcker men även genom att han lyft GRC-området i mediala sammanhang. Både jag och juryn är väldigt glada över att kunna utse Tommy Svensson till Årets GRC-profil 2015, säger Martin Malm, juryordförande och VD på Transcendent Group.

Finalister var även Lotta Oscarsson, säkerhetschef på Skatteverket samt Andreas Cervenka och Torbjörn Isacson från SvD Näringsliv respektive n360, journalisterna bakom SCA-affärens avslöjande och vinnare av stora journalistpriset 2015.

Processen för tävlingen startade redan i mitten på maj i samband med öppnandet av nomineringen på grcprofil.se. Därefter har juryn arbetat med att filtrera fram de finalister vars insatser inom GRC-området stack ut lite extra. Den oberoende juryn bestod av fyra representanter med stor erfarenhet från governance, risk och compliance, både från den privata och från den offentliga sektorn; Martin Malm, VD på Transcendent Group, Ann-Katrin Harringer, internrevisionschef på Skatteverket, Peter Rosenqvist, Chief Risk Officer på Avanza Bank och Håkan Kvarnström, Chief Risk Officer på TeliaSonera.

Årets GRC-profil syftar till att vidga den allmänna förståelsen för GRC och att uppmärksamma de goda exemplen. Det görs genom att lyfta fram individer vars insatser på området går utöver det vanliga. Tävlingen är öppen för alla i Sverige, oavsett roll och bransch. Här kan du läsa mer om Årets GRC-profil.

• Finans

• årets grc-profil
  • tommy svensson
  • lotta oscarsson
  • andreas cervenka
  • torbjörn isacson

Transcendent Group har fyra år i rad utsetts till en av Sveriges bästa arbetsplatser.