Fotograf: Marc Weimann

Nytt fartyg döpt i Stockholm

Den 8 november var det dopceremonin på Strömkajen i Stockholm för Waxholmsbolagets helt nya fartyg, Yxlan. Båten sätts i trafik den 10 december och kommer att köras av Blidösundsbolaget i Stockholms norra skärgård på uppdrag av Waxholmsbolaget.

Waxholmsbolagets senaste fartyg Yxlan är ett modernt och miljösmart fartyg som klarar av att gå i is som är 25cm tjock och kan transportera både passagerare och gods. Yxlan är en viktig del av Stockholms läns landstings strategi för en levande skärgård då den säkerställer trafik året runt.

Fartyget har fått en fin och fräsch inredning med servering och är byggt enligt de senaste riktlinjerna för tillgänglighet. För att begränsa miljöpåverkan har Yxlan fått en dieselelektrisk hybriddrift, vilket innebär att fartygets dieselmotorer kompletteras med batterier.

Blidösundsbolaget bidrog med viktig kunskap

Förra veckan hade många nyfikna tagit sig till Strömkajen för att se det nylevererade fartyget döpas. Caroline Ottosson, förvaltningschef och vd för Waxholmsbolaget, inledde ceremonin genom att välkomna fartygets gudmor finanslandstingsrådet Irene Svenonius, som under traditionsenliga former döpte fartyget. Blidösundsbolagets medarbetare tog sedan emot alla besökare som ville se fartyget genom att ta hand om serveringen och svara på allas frågor.

– Blidösundsbolaget blir driftansvarig för Yxlan eftersom hon ska gå i trafik i vårt område i norra skärgården, säger Niklas Oscarsson, affärschef på Blidösundsbolaget. Därför har vi varit involverade i planeringsarbetet redan i tidigt skede för att bidra med vår kunskap. Vi är idag ett av Sveriges största skärgårdrederier med en lång erfarenhet och det var jättespännande att få vara med i det här projektet. Vi ser fram emot att börja köra och hälsa resenärerna välkomna den 10 december.

Fakta om Yxlan:

Kapacitet: 150 passagerare
Maxfart: 11 knop
Längd: 27 meter
Djupgående: 2,4 meter
Angör bryggorna: Furusund, Köpmanholm, Östernäs, Gräskö, Norröra, Söderöra, Svartlöga, Rödlöga, Fårgångsö, Högmarsö och Söderäng.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english)