Som en symbol för solidaritet under covid-19-krisen förändras Transdevs logotyp tillfälligt

Över hela världen görs insatser för att stoppa spridningen av det nya coronaviruset. Områden hålls i karantän och många är isolerade i sina hem, med begränsade möjligheter att röra sig ute. Resandet med kollektivtrafiken har minskat betydligt och väldigt många har förändrat hur vi lever våra dagliga liv och umgås med varandra. Mot bakgrund av allt detta genomgår vår Transdev-logotyp en tillfällig förändring – för att visa solidaritet och lyfta hur kollektivtrafiken bidrar till samhällsnyttan.

Den stjärnformade figuren som är symbol i vår logotyp visualiserar nu både det avstånd vi ska hålla till varandra med hänsyn till minskad smittspridning, samtidigt som det symboliserar solidaritet och vårt åtagande som viktig samhällsfunktion genom tillägget ”Take Care” (fritt översatt ”ta hand om dig och andra”) i den nya logotypen. Den nya logotypen syns nu på våra externa kanaler som Linkedin och vårt pressrum.

- Vi som arbetar inom kollektivtrafiken har ett stort ansvar, eftersom vi har en samhällsbärande funktion. Om vi inte kan utföra vårt uppdrag påverkar det många människors möjlighet att ta sig till arbetet, skolan, vården eller affären. Det finns flera exempel inom vår verksamhet som visar prov på hur vi gemensamt skapar nytta och bidrar genom att visa solidaritet med oss själva, våra passagerare och våra kunder. Den nya logotypen är en symbol på just detta, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör Transdevs.

Goda exempel på hur vi skapar nytta och bidrar

Snälltåget bidrar genom att skänka den mat som inte kunnat säljas till bättre behövande. Totalt 500 portioner mat signerad kocken Tareq Taylor som skulle ha sålts på krogvagnen har nu skänkts till Skånes stadsmission. Förutom de flera tusen färdtjänst- och sjukresor vi kör på uppdrag av trafikhuvudmän i Sverige varje månad, förbereder vi oss för att kunna hjälpa sjukvården med ytterligare transportbehov om det behövs.

Runt om i världen gör Transdev flera goda insatser. I Frankrike har vi ställt om vår transport till att köra vårdpersonal i staden Le Havre och anpassat tidtabellerna för våra stadsresor i Rouen för att ännu bättre kunna stödja hälsovårdsinstitutioner med att tillgodose behoven hos vårdpersonal. I Blazefield (Storbritannien), skickar skärmarna ombord tackmeddelanden till förarna och i Yolo and Fulton county (USA) delar Transdevs team ut varma måltider till utsatta och isolerade människor.

- Det här är bara ett axplock av alla hjärtevärmande initiativ som görs under dessa svåra tider och ett bevis på att vi kan anpassa oss när så krävs, för att hjälpa varandra och visa solidaritet – och det syns också extra tydligt i vår logotyp. Att vi står enade, också under extraordinära tider, ändå tills denna period har passerat, avslutar Eva Tiséus.