Idag rullade de första nya bussarna ut från depåerna i Märsta och Vallentuna

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2019 07:55 CEST

Från vänster till höger: Fredrik Beckius (Transdev), Per Zandrén (Transdev), Peter Rosén (Trafikförvaltningen), Hossein Adl Kasravi (Transdev) och Ulrika Brandt (Trafikförvaltningen)

På midsommaraftons morgon klockan 04:05 och 06:19 rullade de nya bussarna från depåerna i Märsta och Vallentuna och ut i SL-trafiken. Det är också starten för Transdevs nya bussavtal med SL. Det har varit intensiva förberedelser för att trafikstarten ska genomföras så smidigt som möjligt för resenärerna i området.

Det nya avtalet gäller i tio år för Sigtuna och Upplands Väsby och 21 månader för Vallentuna och innebär att Transdev nu kör busstrafiken i området på uppdrag av SL. Under natten till midsommarafton kördes den helt fossilfria bussflottan in på depåerna i Märsta och Vallentuna.

- När ett trafikområde byter trafikoperatör så görs det från ena dagen till den andra och förberedelserna inför trafikstarten har pågått i flera månader. Det är ett jättestort projekt att få allt på plats och vi har arbetat hårt för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt. Nu ser vi verkligen fram emot att möta resenärerna i området, säger Fredrik Beckius, affärschef för Stockholm Nord på Transdev Sverige AB.

I samband med trafikstarten övergår också SL till sommartidtabell men i övrigt kommer den inte innebära några större justeringar i trafikutbudet. Resenärer kommer istället att märka av nya bussar med bättre komfort med usb-laddare och wifi samt med sensorer för ökad säkerhet och en avancerad IT-infrastruktur för bättre trafikinformation. I den nya fossilfria flottan ingår också fem elbussar. En annan nyhet är att en lokal trafikledning har också inrättats, vilket kommer att göra trafiken pålitligare för resenärerna.

- Jag vill rikta ett särskilt tack till alla inblandade. Vid en övergång är det kritiskt att man samarbetar på bästa sätt och nu är vi äntligen redo att köra igång. Totalt är vi cirka 400 medarbetare som tillsammans ska se till busstrafiken fungerar smidigt och att resenärerna blir nöjda, säger Fredrik Beckius.

Kommentarer (0)

Kommentera