Transdev försvarar kontraktet för Norrköpings stadstrafik

Transdev försvarar kontraktet för Norrköpings stadstrafik

Östgötatrafiken meddelade idag att Transdev får fortsätta köra Norrköpings stadstrafik fram till juni 2030. Transdev kör buss- och spårvagnstrafik i Norrköping sedan 2004. Nytt för det här kontraktet är förnyelsen av hela bussflottan med 37 nya bussar varav två nya depåladdade elbussar.

Kontraktet omfattar hela Norrköpings stadstrafik med sina 18 bussar och 25 spårvagnar. Varje år reser åtta miljoner passagerare med Norrköpings stadstrafik. Under kontraktets gång kommer trafiken att utökas med 11 nya busslinjer.

- Vi är väldigt glada och stolta över att ha fått Östgötatrafiken fortsatta förtroende att driva trafiken i Norrköping. Vi har en riktigt bra lokal kännedom och har kört Norrköpings stadstrafik sedan 2004. Vi kommer fortsätta med det goda arbetet. Det blir också jätteintressant att vara med trafikutökningsprocessen, säger Marie-Louise Arnell, affärschef Transdev Östergötland.

Bättre komfort för resenärerna med helt nya bussar

Nytt är att Transdev går in i avtalet med 37 nya bussar varav två helt nya depåladdade elbussar som kommer ersätta den aktuella bussflottan och förbättra komforten för resenärerna. Bussarna kommer upprustas med luftkonditionering, USB-laddare och wifi samt med APC-system som skall räkna faktiskt antal resande.

Östgötatrafiken och Transdev kommer också skriva under ett samverkansavtal som kommer ge riktlinjer för hur parterna kommer arbeta tillsammans framöver för att säkerställa att trafiken förbättras kontinuerligt.

- Både Östgötatrafiken och Transdev vill utveckla trafiken i Norrköping. Vi kommer använda vår internationella erfarenhet från verksamheten vi har i 20 länder samt vår lokala kännedom för att kontinuerligt komma med nya förslag på trafikförbättringar, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 10 februari 2019.

Fakta om Transdev i Östergötland:

Transdev hjälper människor att resa hur de vill och var de vill i Östergötland med buss, tåg och spårvagn sedan 1998. Transdev kör Linköpings stadstrafik sedan 1998 och Norrköpings stadstrafik med 18 bussar och 25 spårvagnar sedan 2004. Transdev kör också Kustpilen mellan Linköping och Västervik, Oskarshamn och Kalmar sedan 2014. Varje år reser mer än 19 miljoner personer med Transdev i Östergötland.

Transdev ger människor frihet att resa när de vill och hur de vill. Vårt erbjudande spänner över flera transport­slag, bland andra buss, tåg, spårvagn och båt. Vi ingår i den internationella koncernen Transdev, som med över 80 000 medarbetare varje dag möjliggör 10 miljoner resor världen över.