Nytt regelverk gällande svavelutsläpp fr.o.m. 1 januari 2015

IMO (International Maritime Organisation) har 2008 beslutat att sänka värdet på den maximalt tillåtna svavelhalten i marina bränslen.
I SECA, svavelkontrollområden, tillåter enligt regelverket en svavelhalt på 1,00 viktprocent i det bränsle som används ombord. År 2015 skärps detta krav till max 0,10 viktprocent svavel i bränslet.

Hur påverkar det mina transporter efter 1 januari, 2015?

För att kompensera de ökade kostnaderna i samband med denna förändring kommer rederierna att införa ett tillägg.

Mer information kommer på vår hemsida samt via mailutskick, så snart nivåerna är fastställda. Har du ytterligare frågor, står din kontaktperson till förfogande.

Vänliga Hälsningar

TransFargo AB

Information:

Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen utgör ett svavelkontrollområde (SECA). Utsläppskontrollområde (Emission Control Area, ECA) är ett område till sjöss där man beslutat om obligatoriska metoder för att minska fartygsgenererade luftutsläpp av NOx, SOx och partiklar. Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen är ett svavelkontrollområde (SECA).

På Transportstyrelsen hemsida finns mer information: